آشنایی با زندگی پانداها

زندگی پانداها
پاندا یا همان خرس های سفیدی که دارای لکه های سیاه روی گوش و بدن شان هستند که در چین زندگی می‌کنند.
پانداها یکی از حیواناتی هستند که بسیار دوست داشتنی و با نمک هستند و عده ی زیادی تمایل به داشتن یک پاندا را دارند تا اوقات فراغت خود را با آن بگذرانند. در صورتی که نگهداری و خریداری این حیوان محال و غیر ممکن است چرا که این خرس ها در حال انقراض هستند و نگهداری از آن سخت و دشوار است.
این پستانداران دارای چشمانی درشت و گربه مانند دارد که یک شکاف عمودی در چشمانش وجود دارد دارد اما خرس های دیگر دارای چشمانی گرد هستند.
پانداها سیاه و سفید هستند به طوری که دور چشم ها، گوش ها، شانه، سینه و پاها از مچ به پایین این پستاندار سیاه رنگ است.
وزن این حیوان به ۱۱۵ کیلوگرم هم می رسد و پاندای بزرگسال وزن ۱۸۰ کیلو و شانه هایی به عرض ۱ متر دارد.
یکی از ویژه ترین غذای این پستانداران گیاه بامبو است. بامبو به دو شکل چتری و پیکانی تغذیه ی پانداها را فراهم می کند.
این خرس های زیبا در گروه گوشت خوران هستند اما تغذیه ی آن ها از طریق گیاهان است. پانداها روزی ۱۲ ساعت مشغول تغذیه خود هستند و حدود ۱۸ کیلوگرم روزانه غذا می خورند.
بامبوهایی که توسط پانداها مصرف می شود به آسانی هضم نمی شود و مقدار زیادی از آن توسط دستگاه گوارش به صورت هضم نشده می‌گذرد.
این پستانداران به صورت عمودی می نشینند و بدین شکل می توانند غذا را با پنجه ی خود نگه دارند و بخورند.
پاندا دارای پنج انگشت چنگال دار و یک استخوان اضافی است که این استخوان اضافی مثل یک شست روبرو کار می‌کند و پاندا از طریق این شست غذا را می قاپد.
پانداها دارای دندان و فک قوی هستند که بتوانند بامبو را با آن به راحتی بجوند. این پستانداران دارای ۴۲ عدد دندان هستند و همچنین چند عدد دندان تیز دارند که از طریق آن بامبو را گاز می زنند.
پوست پانداها پشمی است و در واقع دارای دو نوع مو روی بدن هستند. هم موهای زبر و ضخیم و بلند هستند و موهای نرم و کوتاه دارند که ضد آب است. این پوشش پانداها را از سرما در مناطق کوهستانی حفظ می کند تا سردشان نشود.
محل زندگی پانداها مناطق جنگلی کوهستانی است که بارانی و مرطوب است و در این محل ها بامبو رشد می کند. پانداهای غول پیکر در ارتفاعات بالا و در ارتفاعات پایین مناطق کوهستانی پیدا می شوند. اما به دلیل کشاورزی و کشیده شدن محل سکونت انسان ها به این مناطق این پانداها به سمت کوهستان ها رفتند. اما این پانداهای غول پیکر در حال انقراض هستند چرا که محل زندگی شان توسط انسان ها از بین رفته است.
این پستانداران خجالتی اغلب به تنهایی زندگی می کنند و حیوانات منزوی هستند که فقط برای تولید مثل یکدیگر را می بینند. اما تولید مثل بسیار پایینی دارند و همین امر باعث کم شدن پانداها و انقراض آن ها شده است.
انسان ها بزرگ ترین شکارچیان پانداها هستند و با شکار آنان از پوست شان برای خرید و فروش استفاده می کنند.

دیدگاه‌ها ۰

*
*