آشنایی با پنیر آبی

پنیر آبی چیست؟
پنیر آبی یا همون بلوچیز نوعی پنیری است که از طریق نوعی کپک خوراکی به دست می آید. کپک خوراکی میتواند طعم و بوی جدیدی به پنیر بدهد، به همین دلیل از این کپک استفاده میشود.
بعضی اوقات برای به دست آوردن این پنیر از دستگاه های مخصوصی استفاده میکنند، گاهی هم به روش قالبگیری این پنیر را به دست می آورند.
تاریخچه ی این پنیر به زمانی باز میگردد که پنیر در دمای طبیعی غارها و رطوبت آنجا به دست می آمد، در واقع دما و رطوبت پنیر را محل مناسبی برای رشد باکتری های خوراکی تبدیل میکند.
ولی خوشبختانه برای مصرف روزمره بی خطر است و مشکلی پیش نمی آید.
این پنیر در کشورهای اروپایی مخصوصاً فرانسه تولید میشود.
این پنیر هم مانند سایر لبنیات ها از طریق شیر گاو، گوسفند، بز به دست می آید، این پنیر بیشتر در سالادها و در کنار غذا به عنوان یک مزه استفاده میشود. یکی از ویژگی های این پنیر عطر و طعم جالبش است، در واقع مزه ی این پنیر بیشتر به سمت شوری میرود. طعم و مزه این پنیر بستگی به نوع قالب و روند تولید آنها متفاوت است. این نوع پنیر خواصی هم دارد که امروز میخواهیم با آنها آشنا بشویم:
۱) یکی از خواص جالب و مهم پنیر آبی این است که میتواند در روده فعالیت کند و فقط زیر پوست باشد و در نتجیه از پیری جلوگیری کند.
۲) آنزیم هایی در این پنیر وجود دارد که میتواند به هضم و تجزیه ی آسان غذا و پروتئین های موجود در شیرکمک کند.
۳) این پنیر دارای موادمغذی مفیدی است که همه ی آنها به سیستم ایمنی بدن کمک میکنند، و همینطور مقدار زیادی ویتامین در این پنیر وجود دارد، این پنیر دارای ویتامینA, ویتامینB2 و مقدار زیادی کلسیم و روی می باشد.
در واقع یک کیلو از این پنیر معادل ۱۰ الی ۱۲ لیتر شیر گاو می باشد، که دارای مقدار زیادی کلسیم است.
البته مقدار مصرف این پنیر در یک روز هم بسیار مهم است، زیرا به دلیل داشتن پروتئین زیاد نباید از حد طبیعی مصرف خارج شود، توصیه میشود که در روز به اندازه ی یک قوطی کبریت از این پنیر میل کنید که تنها اثرات مثبت آن را در بدن خود ببینید تا اثرات منفی را.
۴) پنیر آبی به دلیل این که دارای مقدار زیادی کلسیم و فسفر است به تقویت حافظه کمک میکند، و میتواند سلول های مغز را افزایش دهد.
پس در اینصورت میتواند تغذیه ی مفیدی برای کودکان باشد.
۵) از دیگر خواص جالب این پنیر، خاصیت ضدسولیت بودن آن می باشد.
در واقع از تجمع چربی ها در بدن جلوگیری میکند.
ولی از آنجایی که مقدار کلسیم و نمک موجود در این پنیر زیاد است.
میتواند ضرراتی هم برای بدن داشته باشد، اگر بخواهیم به بیان ساده تری بگوییم ویژگی های مثبت این پنیر از ویژگی های منفی اش بیشتر نیست.
عوارض مصرف زیاد پنیر آبی:
۱) کسانی که مشکل عدم تحمل لاکتوز داشته باشند، باید در میزان مصرف خود از این پنیر دقت کنند.
زیرا ممکن است مصرف بی رویه این پنیر در کنار سایر غذاها امکان منجر شدن به سرطان ریه، سرطان پستان، سرطان تخمدان را افزایش بدهد‌.
الته بعضی از افراد هم متعقد هستند که این گفته کاملاً غلط است و این پنیر باعث سرطان نمیشود.
ولی بهترین روش این است که با یک پزشک تغذیه مشورت کنید تا روش و میزان مصرف درست را به شما نشان دهد.

دیدگاه‌ها ۰

*
*