آشنایی با گیاه بن سای

گیاه بن سای و نگهداری از آن
گیاه بن سای و زیبایی خاص و استثنایی آن زبانزد افرادی است که به گیاه و پرورش گیاه علاقه زیادی دارند و خانه و محیط پیرامون خود را با گیاهان متنوع تزیین می کنند. گیاه بن سای درخت کوچکی است که در یک ظرف کاشته می شود و رشد می کند اما نگهداری و پرورش این گیاه امری مشکل است.
درخت بن سای انواع و گونه های مختلفی دارد که نگهداری هر یک از گونه ها به نحوی خاص انجام می شود. برای اینکه جای مناسی برای درخت بن سای انتخاب کنیم ابتدا بایستی گونه ی آن را بدانیم تا مرتبط با آن باید و نباید های آن را انجام دهیم. بخاطر داشته باشید که بن سای نباید در گرمای مستقیم قرار بگیرد و همچنین بهتر است در جایی قرار دهید که نور زیادی داشته باشد تا بتواند نور زیادی دریافت کند. یکی دیگر از نکاتی که باید در نگهداری بن سای رعایت کرد این است که بن سای را همیشه مرطوب نگه دارید چرا که بن سای به رطوبت نیاز دارد. برای آبیاری درخت بن سای بهتر است به خاک آن نگاه کنید تا متوجه شید که به آبیاری نیازمند است یا خیر. اگر لایه ی رویی خاک خشک باشد باید گیاه را سیراب کنید چرا که کم آبی باعث خشک شدن و مرگ گیاه می شود. خاکی که برای گلدان خود استفاده می کنید شیوه ی آبیاری آن را تغییر می دهد ممکن است آبیاری گیاهان منزل شما به یک روند صورت نگیرد و روزهای مختلفی از هم به آب نیاز داشته باشند. آبیاری گیاه خود را تا زمانی ادامه دهید که آب از منافذ زیر گلدان تخلیه شود در غیر این صورت یعنی گیاه شما از آب اشباع نشده است. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید زرد شدن برگ ها می باشد چرا که نشان دهنده ی این است که آب زیادی به گیاه داده اید و ریشه ی گیاه به دلیل آب زیاد پوسیده است. هرس کردن برگ های گیاه بن سای نیز از دیگر اقدامات لازم برای نگهداری این گیاه است. درخت بن سای اگر دارای برگ های زیادی باشد رشد بیشتری می کند و سرعت رشد آن تنها افزایش پیدا می کند در صورتی که باید رشد آن کند باشد. برگ های درخت بن سای را هرس کنید اما این کار را در یک مرحله انجام ندهید تا به درخت شوک وارد نشود. هرس کردن ریشه نیز بایستی توسط افراد متخصص انجام شود تا رشد درخت بن سای کم شود. گاهی به دلیل اینکه حجم زیادی از ریشه هرس می شود به درخت بن سای آسیب جدی وارد می شود و رشد درخت را متوقف می کند.
از آن جایی که درخت بن سای به رطوبت نیاز دارد بهتر است با اسپری روزی ۲ بار آن را خیس کنید تا خشک نشود. همچنین گیاه را برای مدت طولانی زیر گرمای مستقیم قرار ندهید زیرا در این صورت برگ های درخت می سوزد و بهتر است درخت بن سای را در نور غیر مستقیم پشت پنجره قرار دهید.
درخت بن سای را ۲ روز قبل از اینکه بخواهید کود آن را عوض کنید، آبیاری نکنید تا کود جدید را بهتر جذب کند. گونه هایی از این درختان مانند کاج ها، افراها و سرو کوهی باید در فضای باز قرار بگیرند و برای مدت کوتاهی در زمستان باید به داخل خانه منتقل شوند.

دیدگاه‌ها ۰

*
*