بازی مناسب کودکان

بازی های مناسب کودکان
کودکان و دنیای زیبای شیرین آنان، دور از هر حاشیه ای است که می تواند به بهترین دوران زندگی آنان تبدیل شود و خاطرات آن همیشه در ذهن فرد ماندگار خواهد شد. یکی از مهم ترین نیازهای کودکان، نیاز به بازی است. بازی های کودکانه علاوه بر اینکه باعث سرگرمی و شادی کودکان می شوند بلکه باعث تقویت حافظه و ذهن کودک شده و خلاقیت کودک را افزایش می دهد. بازی های کودکانه صرفا جنبه ی تفریحی ندارد و می تواند به شکل کارآمدتر و حرفه ای تر انجام شود و یادگیری مهارت های جدید و اطلاعات جدید را برای کودک به همراه داشته باشد. کودکان از ۱ سالگی به بعد تمایل بیشتری به بازی نشان می دهند و خواستار بازی با وسایل و والدین هستند. در سن یک سالگی بهتر یک توپ را جلو کودک قرار داده و او را تشویق کنید تا به سمت توپ برود و توپ را بیاورد و یا وسیله ای که کودک را جذب می کند در فاصله ی یک متری او قرار داده و او را تشویق به راه رفتن کنید. این عمل نه تنها باعث سرگرمی کودک می شود بلکه او را هدف مند می کند تا با تشویق والدین به سمت هدف پیش برود. زمانی که کودک را به حمام می برید فضای حمام را به محل بازی تبدیل کنید. وان را پر از آب کرده و عروسک های پلاستیکی را درون آب بریزید و به کودک اجازه دهید در حین شستشو با اسباب بازی هایش بازی کند و از انرژی که آزاد می کند لذت ببرد.
از دیگر بازی هایی که ذهن کودک را خلاق می کند و مهارت یادگیری را در کودک پرورش می دهد نقاشی کردن برای کودک است. دفتری را جلوی خود و کودک قرار دهید و شکل های اولیه و ساده را با توضیحات برای او نقاشی کنید و از او بخواهید نگاه کند و بعد از مدتی مداد را دست کودک داده و با کمک دست خود ، شکلی را رسم کنید و کودک را تشویق کنید خودش به تنهایی این کار را انجام دهد. از بازی های مورد علاقه ی کودکان در سن یک سالگی، خانه سازی است. قطعات کوچک رنگارنگ را در اختیارش قرار دهید و ابتدا خودتان قطعات را به شکل ساده روی هم قرار دهید و کودک را تشویق کنید که قطعات را بردارد و به شکل دلخواه روی هم قرار دهد تا ذهن کودک تمرکز کند و با فکر کردن و چیدن قطعات حافظه اش تقویت شود.
بازی های کودکان متناسب با سن آن ها بهتر است تغییر کند تا بدون نتیجه نباشد. بازی های مناسب کودکان ۲ سال به بالا باید بازی هایی باشد که زمینه ی رشد فکری و مهارتی آن ها را فراهم کند و مهارت حرکتی او را تقویت کند و اعتماد به نفس کودک را بالا ببرد. یکی از بازی های مناسب کودکان، خمیر بازی است. کودکان علاقه ی زیادی به خمیربازی دارند زیرا از اینکه می توانند خودشان با خمیر چیزی را درست کنند بسیار خوشحال می شوند و علاوه بر این دست ورزی کودک تقویت می شود و مهارت های حرکتی با دست را یاد میگیرد. یکی دیگر از بازی هایی که باعث می شود چشم و دست کودک هماهنگ شود نقاشی کردن است. علاوه بر این، خلاقیت کودک برای رسم شکل های مختلف بیشتر می شود و با رنگ های مختلف آشنا می شود.
برای اینکه کودک شما از نظر اجتماعی تقویت شود و بتواند با دیگران ارتباط برقرار کند بهتر است با هم سن و سال هایش بازی کند. پس بهتر است او را به پارک ببرید تا بتواند ارتباط با دیگران را یاد بگیرد و کودکی خجالتی و گوشه گیر نشود.

دیدگاه‌ها ۰

*
*