تغذیه ی مناسب افراد کم خون

تغذیه افراد کم خون
کم خونی بیماری است که فرد را دچار مشکل می‌کند و اگر کم خونی فرد شدت پیدا کند باعث مشکلات حاد شده و عوارض جبران ناپذیری را به همراه دارد. زمانی که فرد دچار کم خونی می شود هموگلبین هایش کمتر از حد طبیعی است و دیگر اکسیژن رسانی به تمام بدن به درستی انجام نمی شود و باعث بیماری های جدی تر می شود. از نشانه های کم خونی که در فرد دیده می شود خستگی و ضعف و رنگ پریده گی های دائم است. افراد کم خون همیشه تنگی نفس دارند و دست و پاهایشان سرد است. افراد کم خون علاوه بر سردرد و سرگیجه گاهی دردهایی در قفسه سینه ی خود احساس می کنند. یکی از شایع ترین علائم کم خونی تپش قلب و ضربان قلب نامنظم است.اما آنچه که باید بدان پرداخته شود این است که کم خونی انواع مختلفی دارد. کمبود آهن باعث کم خونی می شود. آهن باعث تولید کردن هموگلبین می شود در صورتی که بدن فقر آهن دارد در نتیجه هموگلبین تولید نمی کند و در صورت کمبود هموگلبین فرد کم خون می شود.
نوع دیگری از کم خونی، آپلاستیک است که بدن گلبول قرمز کمی تولید می‌کند. نوع دیگری از کم خونی، تالاسمی است که یک اختلال ژنتیکی است و بدن گلبول قرمز کافی تولید نمی کند و باعث کم خونی شدید این دسته از افراد می شود.
نوع دیگری از کم خونی مربوط به دوران قاعدگی است که خون زیادی از بدن خارج می شود و یا زمانی که فردی آسیب میبیند و خونریزی پیدا می کند یا بر اثر جراحی خون زیادی را از دست می دهد. در این صورت فرد دچار کم خونی می شود.
حال برای درمان کم خونی چه مواد غذایی را مصرف کنیم و چه کارهایی را بهتر است انجام دهیم. در ابتدا باید به پزشک مراجعه کنید تا بعد از آزمایشات تشخیص داده شده دوره ی درمان دارویی برای شما تجویز شود. اما مواد غذایی و خوراکی مناسب برای افرادی که کم خونی دارند باید سرشار از آهن باشد تا آهن از دست رفته ی آنان را تامین کند. برای اینکه آهن توسط بدن به درستی جذب شود بهتر است در کنار آن ویتامین c مصرف کنند. مواد غذایی که دارای آهن است شامل جگر، قلوه، گوشت قرمز، ماهی، زرده ی تخم مرغ، جعفری، اسفناج، حبوبات، عدس و لوبیا است که باید در برنامه ی غذایی افراد کم خون وجود داشته باشد.
افراد کم خون به جای استفاده از تنقلات، بهتر است توت خشک، برگه ی آلو، کشمش، انجیر خشک استفاده کنند چرا که منبع خوبی از آهن هستند.
یکی از نکته هایی که افراد کم خون باید رعایت کنند این است که بلافاصله بعد از هر وعده ی غذایی چای یا قهوه مصرف نکنند.
بهتر است عادات غذایی غلط خود را درست کنند و از خوردن خاک و یخ پرهیز کنند.
میوه های خون ساز مانند سیب و زردآلو و موز و پرتقال را در برنامه ی غذایی خود بگنجانید.
توجه داشته باشید که می توانید معجون های خون سازی مانند ترکیب عسل و دارچین و انجیر و بید مشک را تهیه و میل کنید.
از خوردن آجیل هایب مانند بادام زمینی و پسته و گردو غافل نشوید.

دیدگاه‌ها ۰

*
*