تغذیه ی گیاه خواران

گیاه خوران چی بخورند؟
امروزه ، تغذیه و رژیم غذایی بیشتر از گذشته و به شکل متفاوت تری مورد توجه همگان قرار گرفته است. افراد مختلف با سبک های مختلف زندگی هر یک برای خود نوعی از رژیم غذایی را در نظر گرفته و متناسب با آن تغذیه و زندگی می کنند. رژیم غذایی برای هر فردی متناسب با سلیقه و ذائقه و اندام فرد در نظر گرفته می شود. اما تغذیه ای که امروزه بسیار مورد استقبال قرار گرفته است و افراد تمایل بیشتری به آن نشان می دهند، گیاه خواری است. گیاه خواری در واقع یک سبک زندگی است که فرد انتخاب می کند و گیاه خوار می شود و از خوردن گوشت به شدت پرهیز کرده و سبزیجات را در هر وعده غذایی جایگزین گوشت می کند. گیاه خواران باید توجه داشته باشند که اگر این رژیم را انتخاب کردند باید به گونه ای تغذیه کنند که تنوع گسترده ای از غذاهای گیاهی را در برنامه ی خود جا بدهند تا تمام مواد مغذی مورد نیاز بدنشان تامین شود. یکی از دلایل گرایش افراد به ویژه بانوان به گیاه خواری،کاهش وزن است. افرادی که گوشت می خورند با گذشت زمان دچار افزایش وزن می شوند اما افراد گیاه خوار با گذشت زمان نه تنها وزنشان افزایش نمی یابد بلکه وزنشان کاهش پیدا می کند. افراد گیاه خوار،نسبت به افراد دیگر کمتر در معرض خطر سرطان هستند و خطر ابتلا به بیماری در آنها کمتر است. گیاه خوران بهتر است از سبزیجات برای خود یک غذای مفصل تدارک ببینند و وعده های غذایی خود را حذف نکنند. پلو قارچ با ریحان یکی از غذاهای گیاه خوران است که می توانند از آن به عنوان یک وعده ی کامل استفاده کنند. سویا یکی از بهترین منبع های پروتئینی گیاهی است که گیاه خواران می توانند آهن و پروتئین جبران نشده ی خود را از آن تامین کنند. از دیگر وعده های غذایی، تهیه کردن ساندویچ سبزیجات است. با استفاده از سبزیجات مختلف که با ذائقه ی شما همخوانی دارد می توانید ساندویچ تهیه کنید.
سوپ های سبزیحات، بهترین منبع برای تامین مواد مورد نیاز بدن هستند که نباید نادیده گرفته شود.سوپ سبزیجات با استفاده از سبزیجاتی که در کنار یکدیگر مکمل هستند سوپی تهیه کنید و در وعده های غذایی از آن استفاده کنید. شاید تصور کنید افراد گیاه خوار وعده های غذایی که شامل پلو و خورشت هستند را از دست داده و دیگر نمی توانند از آن میل کنند. گیاه خوران هیچ یک از وعده های غذایی را نباید حذف کنند تنها کافی است که گوشت را از خورشت و کوکو و ساندویچ خود حذف کرده و سبزیجات را جایگزین آن کنند. گیاه خوران خورشت هایی تهیه کنید که فقط شامل سبزیجات و ادویه های خوش عطر باشد و پلوهایی تهیه کنید و با سبزیجات مختلف آن را مزه دار کنید و میل کنید.
گیاه خوران معمولا از کمبود پروتئین رنج می برند پس بهتر است از لوبیاپلو غافل نشوند چرا که لوبیا سرشار از فیبر و پروتئین است و می تواند کمبود پروتئین افراد را جبران کند.
زندگی به سبک گیاه خوران شاید امری سخت و غیر طبیعی باشد و مورد پسند همگان واقع نشود اما باید آن را نوعی سبک زندگی جدید دانست و با رعایت رژیم این سبک جدید و جایگزین کردن مواد غذایی و تهیه ی وعده های غذایی جدید متناسب با اصول گیاه خواری،این امر را شیرین و دلچسب کرد.

دیدگاه‌ها ۰

*
*