تلخی دهان چیست؟

تلخی دهان
تلخی دهان یک حس ناخوشایندی است که در دهان به وجود می آید و فرد دائما در دهان خود احساس تلخی می‌ کند.
زمانی که دهان تلخ می شود حتی با خوردن شیرینی ها و مواد غذایی شیرین این تلخی از بین نمی رود و دوباره مزه ی شیرین به تلخی تبدیل شده و فرد احساس می‌کند که مواد غذایی تلخ استفاده کرده است.
تلخی دهان در واقع مزه ای است که ناخوشایند است و به نارسایی چشایی معروف است.
تلخی دهان دلائل مختلفی دارد که از مهم ترین آن خشکی دهان است. زمانی که دهان مقدار کمی بزاق ترشح می کند و زمینه برای رشد باکتری های بیشتر فراهم می شود، فرد در دهان خود احساس تلخی و چسبناکی می کنند.
افرادی که دچار گرفتگی بینی هستند به ناچار از راه دهان خود نفس می کشند و این امر باعث خشک شدن دهان می شود.
از دیگر عوامل تلخی دهان، رعایت نکردن بهداشت دندان و دهان است. با عدم رعایت بهداشت دهان ممکن است دچار عفونت و التهاب لثه و بیماری های دهان شوید که خود عاملی است برای خشکی دهان.
با کارهایی مانند مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و استفاده از دهانشویه می‌توان از بیماری های بعد از آن و تلخی دهان جلوگیری کرد.
یکی دیگر از دلائل تلخی دهان یائسگی می باشد. خانم هایی که در معرض یائسگی قرار دارند و یا یائسه شده اند سطح استروژن در بدن شان کم می شود و این امر باعث تلخی و همچنین خشکی دهان می شود.
گاهی روی زبان و یا داخل لپ آفت های سفید رنگ ایجاد می شود که طعم بدی را در دهان به وجود می آورد و تا زمانی که این آفت ها از بین نرود فرد دچار تلخی دهان است.
یکی دیگر از علت های تلخی دهان، رفلاکس معده است. این بیماری باعث سوزش سر دل می شود و اسید معده را از طریق لوله ی غذایی به بالا انتقال می دهد و این امر تلخی دهان را به دنبال دارد.
آسیب های عصبی مانند جنون، بیماری صرع و تومورهای مغزی و داروهایی که برای این بیماری ها تجویز می شود اغلب تلخی دهان را سبب می شود.
برای خلاص شدن از تلخی دهان روش های خانگی موثر و کارساز است.
جوش شیرین را در آب حل کرده تا کاملا شود سپس دهان خود را با آن شست و شود دهید. همچنین می توانید مقداری جوش شیرین را روی مسواک ریخته و دندان و دهان خود را با آن تمییز کنید.
بعد از هر وعده ی غذایی خود مقدار کمی دارچین مصرف کنید.
از مرکبات بیشتری استفاده کنید چرا که مرکبات بزاق بیشتری را تولید می‌کند و تلخی دهان را خود به خود از بین می برد.
سعی کنید غذاهای چرب و تند که باعث رفلاکس معده می شود کمتر مصرف کنید.
در طول روز بهتر است ساعتی را مشغول آدامس جویدن باشید چرا که بدین صورت دهان شما خشک نمی شود.
از مسواک های زبان شوراستفاده کنید. روزانه بهتر است ۲ بار این کار را انجام دهید.
مایعات فراوانی بنوشید تا بزاق دهان خشک نشود و دهان همیشه تر باشد.

دیدگاه‌ها ۰

*
*