دلایل ایجاد زخم بستر

زخم بستر کلمه ای است که هر شخصی با شنیدن آن احساس بدی پیدا می کند و بعد از شنیدن آن صحنه هایی دلخراش از زخم روی پوست بدن در ذهنش تداعی می شود. شاید شما هم با چنین صحنه هایی از زخم بیماران در میان اقوام یا دوستان خود احساس ناراحتی کرده باشید و بهتر است بگوییم از بهبود فرد بیمار ناامید شده باشید.
زخم بستر روی بافت های پوستی بدن ایجاد می شود و پوست را زخم کرده و به بافت پوست آسیب جدی وارد می کند. زمانی که برای مدت طولانی روی قسمتی از پوست فشار وارد شود باعث ایجاد زخم بستر می شود. معمولا بیمارانی که توانایی حرکت کردن ندارند و کسانی که در کما به سر می برند برای مدت طولانی به دور از هر تحرکی به صورت خوابیده در بستر هستند و بیشتر در معرض ابتلا به زخم بستر هستند و عمده ی بیمارانی که ازین زخم رنج می برند این دسته از افراد هستند. زخم بستر ابتدا به صورت یک زخم بزرگ و عمیق روی پوست فرد بیمار دیده نمی شود بلکه قبل از تبدیل شدن به زخمی عمیق به صورت لکه و کوچک هستند که نشانه هایی از شروع زخم بستر است. یکی از علائم شایع آن تغییر رنگ پوست می باشد و گاهی ممکن است قسمتی از پوست ورم کند و بعضی از قسمت های پوست سردتر و گرم تر هستند. یکی از مقدماتی ترین مراحل زخم بستر که فرد را آگاه می کند این است که در لایه ی بیرونی پوست سوزش و خارش احساس می شود. در مرحله ی بعدی و با گذشت زمان سطح پوست ازبین می رود و به شکل تاول دیده می شود. بعد از گذشت زمان لایه ی پوست کاملا از بین می رود و زخم به صورت واضح نمایان می شود.
اما در مرحله ی آخر علاوه بر لایه ی بالایی پوست، لایه ی زیرین پوست هم از بین می رود و زخم به عضلات و استخوان می رسد. این زخم ها معمولا در تمام قسمت های بدن ایجاد نمی شود بلکه تنها در قسمت هایی ایجاد می شود که برای مدت طولانی تحت فشار هستند و تحرکی ندارند. قسمت هایی از بدن مانند کتف، شانه، جناغ، زیر باسن و پاشنه ی پا معمولا دچار زخم می شوند. زخم بستر اگر در همان زمانی که ایجاد شده است درمان شود بهبود پیدا می کند اما اگر از زخم های ایجاد شده زمان زیادی گذشته باشد درمان و بهبودی آن قطعی نخواهد بود و البته که مشکلات جدی تری نیز در کنار آن به همراه دارد.
اینگونه زخم ها به مروز زمان باعث عفونت در بدن و گاهی سرطان نیز می شوند. درمان های خانگی متنوعی برای اینگونه زخم ها وجود دارد که تاثیرات خوبی را در جهت بهبود آن دارند. یکی از شایع ترین و موثرترین درمان های خانگی استفاده از عسل طبیعی و خالص است. مقداری عسل را روی قسمتی که زخم شده است بگذارید و بعد از گذشت ۳۰ دقیقه آن را بشویید. روغن زیتون نیز می تواند بهبود زخم را سرعت ببخشد.
کافی است مقداری روغن زیتون را روی زخم قرار دهید و بعد از ۴۰ دقیقه آن را از محل زخم شده بشویید. روغن اسطوخودوس را با مقداری روغن نارگیل ترکیب کنید و با استفاده از گاز پانسمان ترکیب را روی زخم قرار دهید. بهتر است روزانه این کار را تکرار کنید.

دیدگاه‌ها ۰

*
*