زعفران و خواص آن

زعفران: یکی از ادویه های پرکاربرد و گران در جهان می باشد که کشور ما ایران یکی از کشورهای اصلی است که در زمینه ی کشت زعفران تخصص دارد، بخش عمده ایی از این زعفران به سایر کشورها ی دنیا صادر میشود، ولی مشکلاتی هم در این عرصه وجود دارد نظیر مشکلاتی در نحوه ی طراحی بسته بندی ها که موجب میشود کشورهای دیگر زعفران را با قیمت پایین تری از ما خریداری کنند و با یک طراحی جدید در بسته بندی با قیمت بالاتری بفروشند و از سود زیادی برخوردار شوند. پیازچه ی گیاه زعفران در مناطقی سردسیر که بارندگی بیشتری هم دارند بهتر رشد می کند و به عمل می آید نسبت به زعفرانی که در مناطق گرمسیر به دست آمده، به همین دلیل به راحتی میتوان زعفران مرغوب را از نامرغوب تشخیص داد، و از آنجایی که زعفران جزو گیاهان با طبع گرم است در مناطق سردسیر به راحتی میتواند دوام بیاورد و شادابی برگها و گل هایش را حفظ کند. گیاه زعفران از خواص بسیار زیادی برخوردار است که یکی از مهمترین آنها خاصیت نشاط آوری و ضد افسردگی بود آن می باشد به همین دلیل امروزه بعضی از شرکتهای داروسازی از این دارو در جهت ساخت داروهای ضد افسردگی استفاده میکنند، گیاه زعفران تاثیراتی همانند داروی فلوکستین داشته و میتواند در بدن تاثیرات ضدافسردگی داشته باشد. زعفران به دلیل طعم و رنگی که دارد علاوه بر استفاده در غذاهای خانگی در صنایع شیرینی پزی هم مورد استفاده قرار میگیرد. در مورد نحوه ی مصرف و نگهداری زعفران بهتر است قبل از هر بار استفاده کلاله ی زعفران را با هاون کاملاً خرد کنید و سپس مقداری آب جوش بر روی آن ریخته و درب ظرف را ببنید و اجازه دهید به مدت ۳۰ دقیقه استراحت کند، در این صورت طعم و رنگ بهتری به غذاهای شما میدهد.
خواص زعفران:
۱)زعفران به دلیل داشتن ویتامین هایB وB6 باعث بهبود عملکرد سیستم های عصبی بدن میشود و احتمال به بیماری های عصبی را کاهش میدهد.
۲) از دیگر خواص این ادویه ی گران قیمت بهبود گردش خون در بدن می باشد، که در واقع باعث بهبود عملکرد کلیه ها و مثانه میشود.
۳) آنتی اکسیدان موجود در زعفران باعث تقویت پوست صورت و از بین رفتن جوش های سرسیاه و منافذ باز صورت میشود، شما میتواند با یک ماسک خانگی زعفران تاثیرات آن را مشاهده کنید.
۴) از دیگر خواص زعفران بهبود عملکرد حافظه می باشد، مخصوصاً حافظه بلند مدت، زیرا به دلیل داشتن کروسین میتواند به عملکرد مغز بهبود ببخشد.
۵) جلوگیری از آلزایمر هم یکی دیگر خواص زعفران می باشد.
۶) کروسین موجود در زعفران میتواند باعث افزایش گردش خودن در قرنیه چشم بشود، و به مرور سبب حفظ بینایی چشم ها میشود.
۷) ترکیب شیر و زعفران قبل از خواب میتواند موجب یک خواب آرام و راحت بشود، زیرا زعفران حاوی منیزیم است.

دیدگاه‌ها ۰

*
*