سرطان دهانه رحم

دهانه رحم قسمت باریکی از رحم تحتانی است که غالباً به آن گردن رحم گفته می شود.

علائم و نشانه های اولیه:

درد لگن یکی از علائم احتمالی سرطان دهانه رحم است.

در مراحل اولیه سرطان دهانه رحم ، فرد ممکن است هیچ علائمی را تجربه نکند.

در نتیجه ، زنان باید به طور منظم آزمایش های اسمیر دهانه رحم یا آزمایش پاپ را انجام دهند.

تست پاپ اسمیر پیشگیرانه است. این هدف نه تشخیص سرطان بلکه آشکار کردن هرگونه تغییر سلولی است که نشان دهنده پیشرفت احتمالی سرطان است تا فرد بتواند اقدامات اولیه را برای درمان آن انجام دهد.

شایع ترین علائم سرطان گردنه رحم : خونریزی بین پریودی، خونریزی بعد از مقاربت جنسی، خونریزی در زنان یائسگی ، ناراحتی در هنگام رابطه جنسی، ترشحات واژن با بوی شدید، ترشحات واژن آغشته به خون است،دردلگن.

هرکسی که هر یک از این علائم را تجربه کند باید به پزشک مراجعه کند.

مراحل گسترش سرطان :

مرحله ۰: سلولهای پیش سرطانی وجود دارد.

مرحله ۱: سلولهای سرطانی از سطح به بافتهای عمیق تر گردن رحم و احتمالاً در رحم و به غدد لنفاوی مجاور رشد کرده اند.

مرحله ۲: سرطان اکنون از دهانه رحم و رحم فراتر رفته است ، اما تا دیواره های لگن یا قسمت تحتانی واژن پیش رفته است. ممکن است بر روی غدد لنفاوی مجاور تأثیر بگذارد.

مرحله ۳: سلول های سرطانی در قسمت تحتانی واژن یا دیواره های لگن وجود دارند و ممکن است باعث انسداد حالب ، لوله هایی که ادرار را از مثانه می کنند ، باشد. ممکن است بر روی غدد لنفاوی مجاور تأثیر بگذارد.

مرحله ۴: سرطان مثانه یا راست روده را تحت تأثیر قرار داده و از لگن در حال رشد است. ممکن است بر روی غدد لنفاوی تأثیر بگذارد. بعداً در مرحله ۴ ، به اندام های دوردست ، از جمله کبد ، استخوان ها ، ریه ها و غدد لنفاوی گسترش می یابد.

انجام غربالگری و در صورت بروز علائم به دنبال مراقبت های پزشکی می تواند به فرد کمک کند تا به درمان زودرس دست یابد و احتمال زنده ماندن را افزایش دهد.

این منجر به تجمع بیش از حد سلول ها می شود که در نهایت یک توده یا تومور تشکیل می شود . دانشمندان کاملاً مطمئن نیستند که سلول ها چگونه سرطانی می شوند.

داشتن بسیاری از شرکای جنسی یا فعالیت جنسی زودرس: انتقال انواع HPV سرطانزا تقریباً همیشه در نتیجه تماس جنسی با فردی که HPV دارد اتفاق می افتد. زنانی که شریک جنسی زیادی داشته اند به طور کلی بیشتر در معرض خطر عفونت HPV هستند. این خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را افزایش می دهد.

درمان سرطان دهانه رحم در مراحل اولیه ، وقتی سرطان در دهانه رحم باقی بماند ، موفقیت خوبی دارد. هرچه سرطان از ناحیه اصلی خود گسترش یابد ، میزان موفقیت کمتر است.

عوارض جانبی شیمی درمانی می تواند متفاوت باشد و به داروی خاص بستگی دارد. عوارض جانبی شایع تر عبارتند از:

اسهال

حالت تهوع

ریزش مو

خستگی

ناباروری

یائسگی زودرس

آزمایشات بالینی سرطان دهانه رحم

شرکت در یک آزمایش بالینی ممکن است بهترین گزینه درمانی برای برخی افراد باشد.

آزمایشات بالینی بخشی جدایی ناپذیر از روند تحقیقات سرطان است.

 

دیدگاه‌ها ۰

*
*