سویا مفید است یا مضر

 

خوردن سویا سالم است یا ناسالم؟

بدون شک سویا یکی از بحث برانگیزترین مباحث تغذیه است.

از یک طرف ، سرشار از مواد مغذی است و به نظر می رسد رژیم های غذایی حاوی آن با فواید سلامتی از جمله کاهش سطح قند خون ، بهبود سلامت قلب ، علائم کمتر یائسگی و حتی شاید خطر کمتری برای ابتلا به برخی سرطان ها در ارتباط باشد.

با این حال ، از طرف دیگر ، برخی از افراد نگران سلامت رژیم های غذایی غنی از سویا هستند. به عنوان مثال ، برخی از این ترس دارند که خوردن بیش از حد سویا ممکن است خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش دهد ، مانع عملکرد تیروئید شود ، یا اثرات زنانه در مردان داشته باشد ، به ذکر چند مورد.

دانه های سویا به طور طبیعی غنی از پروتئین هستند و حاوی تمام اسیدهای آمینه ضروری بدن شما هستند. آنها همچنین غنی از چربی های گیاهی ، فیبر و چندین ویتامین مهم ، مواد معدنی و ترکیبات گیاهی مفید هستند.

لوبیای سویا علاوه بر ویتامین و مواد معدنی ، منبع طبیعی پلی فنول است ، نوعی آنتی اکسیدان است که می تواند به محافظت از بدن در برابر آسیب سلول و شرایطی مانند بیماری قلبی کمک کند .

دانه های سویا به دلیل توانایی در اتصال و فعال سازی گیرنده های استروژن در بدن ، به ویژه سرشار از ایزوفلاون است ، یک زیر کلاس از پلی فنول ها که به عنوان فیتواستروژن نامیده می شود.

ممکن است به کاهش سطح کلسترول کمک کند

ممکن است قند خون را کاهش دهد

ایزوفلاون های سویا همچنین ممکن است به کاهش مقاومت به انسولین کمک کنند ، شرایطی که سلول ها دیگر به طور طبیعی به انسولین پاسخ نمی دهند. با گذشت زمان ، مقاومت به انسولین می تواند منجر به افزایش سطح قند خون شود و منجر به دیابت نوع ۲ شود .

علاوه بر این ، برخی شواهد نشان می دهد که مکمل های پروتئین سویا ممکن است به میزان کمی قند خون و انسولین در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ یا سندرم متابولیک کمک کند .

ممکن است باروری را بهبود بخشد.

در دوران یائسگی ، سطح استروژن زن به طور طبیعی کاهش می یابد و در نتیجه علائم ناخوشایندی مانند خستگی ، خشکی واژن و گرگرفتگی ایجاد می شود.

ممکن است سلامت استخوان را بهبود بخشد.

سطح پایین استروژن که در دوران یائسگی تجربه می شود ممکن است باعث ترشح کلسیم از استخوان ها شود.

از دست رفتن استخوان ممکن است باعث ضعف و شکنندگی استخوان در زنان یائسه شود ، بیماری معروف به پوکی استخوان.

ممکن است خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش دهد.

رژیم های غذایی غنی از سویا نیز با کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان ها ارتباط دارند.

مصرف زیاد سویا قبل و بعد از تشخیص همچنین ممکن است خطر عود سرطان پستان در زنان یائسه را تا ۲۸٪ کاهش دهد. با این حال ، این مطالعه نشان می دهد که زنان یائسه ممکن است همان مزیت را نداشته باشند .

ممکن است خطر ابتلا به انواع دیگر سرطان را کاهش دهد.

رژیم های غذایی غنی از سویا همچنین ممکن است به کاهش خطر ابتلا به انواع دیگر سرطان کمک کند.

 

رژیم های غذایی غنی از سویا ممکن است باعث بهبود سلامت قلب و کاهش فشار خون ، قند خون و سطح کلسترول شوند. آنها همچنین ممکن است باعث بهبود باروری ، کاهش علائم یائسگی و محافظت در برابر برخی از سرطان ها شوند.

دیدگاه‌ها ۰

*
*