علت سردرد در بارداری چیست و بررسی انواع آن

سردرد در دوران بارداری به دلیل تغییرات هورمونی ست سردرد در هفته های اول بارداری افزایش می یابد ودر شش ماه اخر ممکن است کم تر شود یا اصلا رخ ندهد . سردرد آسیبی به جنین نمیزند اما باعث ناراحتی و کلافگی همچنین در گاهی اوقات باعث حالت تهوع میشود .
سردرد در بارداری بیشتر در قسمت پیشانی و پشت سر بروز پیدا میکند.

انواع سردردها در دوران بارداری

۱ – سردردهای خوش خیم
۲ – سردرد ناشی از تومور
۳ – سردردهای میگرنی
۴ – سردرد مسمومیت دربارداری
۵ – سردرد چشمی و سینوزیتی

سردردهای خوش خیم :

به دلیل تغییرات هورمونی و فشار خون می باشد که در ماهای اول بیشتر و در ماه های آخر کم ترمیشود.
به غیر از تغییرات هورمونی تغییر در فشار خون هم باعث سردرد میشود و همچنین عواملی مثل خستگی ، کم تحرکی ، گرسنگی یا ترک سیگار و …
ولی با تغذییه مناسب ، استراحت, خواب کافی , استفاده نکردن از دخانیات, ورزش کردن, پیاده روی میتوان از بروز آن جلوگیری کرد .

سردرد ناشی از تومور :

که بعضی از خانوم های باردار به آن دچار میشوند تومور هیپوفیز است . که معمولا در ماهای آخر بارداری رخ می دهد. مثلا هورمون پرولاتیکن (هرمون موثر بر ترشح شیر) که این مشکل به صورت سردرد و مشکلات بینایی ست .

سردرد های میگرنی :

درافرادی که سابقه میگرن دارند ممکن است میزان سردرد آن ها در طی بارداری افزایش یابد که بهتر است قبل از باردار شدن به پزشک مغز اعصاب مراجعه کنند این سردردها به دلیل خستگی ,بی خوابی, شرایط محیطی استفاده از موادهیستامین دار (گوجه فرنگی و تخم مرغ) می باشد.
خانم های که در دوران قاعدگی سردردهای زیادی داشتن نیز در دوران بارداری دچار افزایش حملات میگرنی میشوند که در ماهای دوم و سوم بیشتر است .

سردرد چشمی :

اگر خانوم های باردار دارای سردردها و مشکلات چشمی میباشند حتما باید به پزشک مراجعه کنند.

سردرد سینوزیتی :

این نوع سردرد بیشتر در زمستان ها اتفاق میفتد که در قسمت پیشانی و گونه بخصوص صبح ها شدیدتر میشود که باعث ترشحات چرکی و خلط مداوم است که حتما باید به متخصص گوش حلق بینی مراجعه کنید.

سردرد مسمومیت بارداری :

بین هفته های ۲۰ تا ۳۰ بارداری شروع میشود و باعث تورم دست و پا ,اضافه وزن غیرعادی, افزایش فشار خون, وجود پروتئین در ادار و نوسانات فشار خون می شود و بهتر است سردردهای دوران ماه های اول را جدی و به پزشک مراجعه کنید .

مقابله با سردرد

۱ ورزش کنید
۲ خوردن آب زیاد
۳ ماساژ سر و گردن
۴ حمام آب گرم
۵ خوردن غذای سالم و مفید با رژیم غذایی مناسب

توجه
۱ بهتر است با توجه به اینکه دلیل ایجاد سردردها افزایش فشار خون و یا مسمومیت بارداری ست و این موضوع به سلامتی مادر و جنین مرتبط است . پس بهتر است به پزشک خود اطلاع دهید .
۲ تنها قرصی که خانوم های باردار میتوانند استفاده کنند استامینوفن معمولی و بدون کدئئین است که آن هم به صورت محدود باید استفاده شود .
۳ خانم هایی که سه ماه سوم دچار سردرد فشار خون و دفع پروتئین درادار می شوند حتما به پزشک مراجعه کند که مسمومیت بارداری بسیار خطرناک است .

دیدگاه‌ها ۰

*
*