علت کهیر در دوران بارداری چیست ؟ روش های درمان

کهیر نوعی تورم قرمز رنگ پوست است که با خارش سوزش و درد همراه است که پس ازچند دقیقه در ناحیه ایی که ظاهر شده اند ناپدید و در ناحیه دیگر ظاهر میشود وشکل آنها گاهی کوچک و گاهی بزرگ است ؛کهیرها بهم متصل و گاهی درسطح بدن پراکنده اند.

 

دلیل ابتلا به کهیر خروج پلاسما از مویرگ های خونی و یا برخی از خوراکی ها مثله ،شکلات ، تخم مرغ ، شیر ، ماهی, برخی داروها مسکن ها ,آنتی بیوتیک ها ,مکمل ها ,خواب آورها؛ نیش حشرات ،عفونت های سرماخوردگی ،گلودرد ، سینوزیت؛ بیماری هایی کبدی و غدد برخی از آلودگی های انگلی  و حتی عوامل فیزیکی مانند گرما و سرما و نور آفتاب می باشد.

 

در مواردی کهیر در بلع و تنفس اختلال ایجاد میکند .

 

دارویی که برای تمام مبتلایان استفاده میشود آنتی هیستامین زیر نظر پزشک است. البته این دارو بیشتر برای پیشگیری مناسب است ولی بد از بروز کهیر تاثیر آن کمتر میشود. کهیر دو نوع است کهیر حاد و مزمن ، کهیر حاد کمتر از شش هفته درمان میشود ولی کهیر مزمن بیش از شش هفته  و حتی عود هم میکند. (افراد حتما باید زیر نظر پزشک از دارو استفاده کنند).

 

همچنین دود کردن عنبرنسارا مانند دود کردن اسفند کمکی زیادی به کم تر کردن خارش و تورم ناشی از کهیر میکند و همچنین حجامت کردن از نظر دکتران طب سنتی ؛ ولی برای زنان باردار توصیه نمیشود.

ترکیب عرق کاسنی و شاهتره به اندازه سه استکان کوچک در روز برای عملکرد بهترکبد مفید است .

برای کم تر شدن خارش بهتراست غذاهای گرم را حذف کنید ( تند , چرب , تخم مرغ و…).

 

کهیر در بارداری یکی از بیماری های پوستی شایع در خانوم های باردار است. که در ماهای سوم و خانوم هایی که برای نخسین بار باردار میشوند ؛خارش در قسمت های شکم و گاهی ران ها  و تفاوت این بیماری با بیماری هایی که در دوران بارداریست این است که  اطراف ناف را نمیگیرد و برای مادر و جنین خطرناک نیست ولی خارش شدید که برای خانوم های باردار سخت است و دلیل این خارش ها مشخص نیست و با نزدیک شدن به پایان بارداری کهیر رفع میشود.

 پوشیدن لباس های سبک الیاف طبیعی ( جلوگیری از تحریک پوست)و تمرین های آرامش بخش مانند یوگا( دوری از اظطراب ) به کم تر شدن خارش کمک میکند.

 

دیدگاه‌ها ۰

*
*