فرایند حل مسله

فرایند های حل مسئله:

به فرایندی که فرد سعی میکند با کمک آن برای مسائل زندگی روز مره ی خویش را راه حل های موًثری پیداکند حل مسئله میگویند.
برای حل مسئله باید درباره راه حل های مختلف تصمیم گیری کنیم ما،در طول زندگی همواره در حال تصمیم گیری هستیم. درواقع با تصمیم گیری درباره ی چگونگی حل مسئله برای حل آن برنامه ریزی می کنیم.
اگر خود را ملزوم کنید که برای همه مراحل زندگی برنامه ریزی کنیم یاد میگیرم که قبل از اقدام به هرکاری درباره ی آن کار سنجیده و منطقی فکر کنیم و آینده نگر باشم.
حل مسئله یک مهارت است که مثل هرمهارت دیگری می توان آن را هم یاد گرفت با یادگیری این مهارت میتوان حتی یک مسئله ساده را خلاقانه حل کرد که در سطح بالاتر این حل مسئله منجر به ابداع و اختراع جدیدی میشود. برای رسیدن به یک راه حل خوب بهتر است راه حل های متعددی برای مسئله پیدا کنید توانایی یافتن راه حل های جدید و مناسب برای مسائل را خلاقیت،ابداع و نو آوری میگویند .
یک مسئله زمانی به درستی حل شده است که فرد بفهمید چه کرده است و چه کار هایی کرده است برای به دست آوردن پاسخ درست و مناسب ،گاهی وقت ها به سادگی و حتی یک نگاه میتوان راه حل مسئله را تشخیص داد مانند محاسبه ی مجموعه دو عدد یا محاسبه محیط دایره ،اما اگر پیچیده باشد باید آن را به چند مسئله کوچک تر تقسیم کرد به همین ترتیب با حل زیر مسئله ها و کنار هم قراردادن آن ها امکان حل مسئله اصلی فراهم میشود.مثلا برای درست کردن۲۰ کش گلدار مراحل درست کردن کش و گل را باید به طور جداگانه انجام دهیم، سپس با روش مناسب گل و کش آماده شده را به هم بچسبانیم و آماده میکنیم.

الگوریتم:
روشی گام به گام برای حل مسئله است به هر دستورالعملی که مراحل انجام دادن کاری را با زبانی دقیق و جزئیات کافی بیان نماید به طوری که ترکیب مراحل و شرط خاتمه عملیات در آن کاملا مشخص شده باشد الگوریتم میگویند.
همه ما روزانه اموری را انجام میدهیم که از نظام خاصی پیروی میکنند مانند روش مصرف دارو ها تا از بین رفتن علائم بیماری ،روش تهدید یک کاردستی، چگونگی رفتن به مدرسه هرکدام از این امور با روش خاصی انجام میشوند. مثلا برای از بین رفتن کامل بیماری باید روزی سه بار هربار یک قاشق مربا خوری از داروی تجویزی را در یک لیوان آب سرد حل و قبل از غذا میل کنید.

((واژه الگوریتم ازنام ابوجعفر محمدبن موسی الخوارزمی ریاضی دان و منجم ایرانی در قرن دوم هجری قمری گرفته شده است حاصل تحقیقات و تالیفات او هنوز مورد استفاده می باشد و کتاب
((جبرومقابله)) او را بسازی از مترجمان مشهور کشور های دیگر ترجمه کرده اند.

دیدگاه‌ها ۰

*
*