ناخن جویدن و عوارض آن

ناخن جویدن و عوارض آن
آرامش و دوری از هر گونه استرس و تنش لازمه ی یک زندگی سالم است. زندگی سالم، در گرو داشتن آرامش وجودی و حفظ آرامش هنگام سختی ها و مشکلات است. بعضی از افراد با روحیه ی لطیف و ملایم در هنگام سختی ها خود را کنترل می کنند و استرس و تنش را با مدیریت صحیح کاهش می دهند و با بی تدبیری مشکلات را دوچندان نمی کنند. اما گروه دیگری وجود دارند که توانایی کنترل اوضاع و امور را ندارند و حتی در حالت طبیعی و عاری از تنش شرایط را متشنج می کنند و اگر با مشکلی مواجه شوند نه تنها توانایی حل مشکل را ندارند با بی فکری خود مشکلات را اضافه تر می کنند. این افراد در حالت طبیعی استرس خود را به شکل جویدن ناخن نشان می دهند. این افراد هنگامی که استرس دارند و در شرایط استرس زا قرار میگیرند با شدت بیشتری ناخن خود را غیر ارادی می جوند.
یکی دیگر از دلایل جویدن ناخن، ژنتیکی است. کودکانی که والدین آن ها ناخن می جوند معمولا فرزندانشان هم نیز این کار را انجام می دهند. ناخن جویدن عوارضی را به همراه دارد یکی از این عوارض زشت شدن و آسیب دیدن ناخن هایتان است. شکل ناخن ها و رشد آن ها دیگر به صورت طبیعی و اولیه نخواهد بود و ممکن است قسمت هایی از ناخن دیگر شد نکند. زمانی که با دندان ناخن خود را می جوید دندان ها نیز آسیب می بیند و ممکن است ترک بخورد. بهتر است بدانید که ناخن ها محل تجمع میکروب ها هستند و زمانی که ناخن را داخل دهان قرار می دهید تمام میکروب و باکتری ها وارد بدن شما می شود و باعث بیماری های مختلف می شود. آلوگی‌هایی که از طریق ناخن وارد دهان می شود باعث ایجاد تبخال می شود و ممکن است علاوه بر تبخال، زگیل هایی نیز روی پوست صورت شما به وجود بیاید.
اما برای جلوگیری از جویدن ناخن ها چه کارهایی می توانیم انجام دهیم تا از این مشکل نجات پیدا کنیم. یکی از بهترین و ساده ترین روش ها این است که ناخن ها را همیشه کوتاه نگه دارید. ناخن ها را به قدری کوتاه کنید که زیر دندان حس نشود و به دلیل کوتاه بودن آن تمایلی به خوردن آن نداشته باشید. از داروخانه و عطاری می توانید لاک تلخ تهیه کنید و روی ناخن هایتان بزنید. به دلیل مزه ی تلخ آن دیگر قادر به جویدن ناخن نخواهید بود.
یکی دیگر از روش هایی که مانع جویدن ناخن می شود کاشت ناخن است. با کاشت ناخن و هزینه های زیاد آن دیگر شما برای جویدن ناخن راحتی اولیه را ندارید. بهتر است زمانی که می خواهید ناخن خود را داخل دهانتان بگذارید دست خود را مشغول انجام کاری کنید تا دیگر از این عمل صرف نظر کنید.
البته ناگفته نماند ناخن جویدن کودکان باعث از دست دادن تمرکز فکری آنان می شود و باعث ایجاد مشکلاتی در زندگی فردی و احساسی آنها می شود.

دیدگاه‌ها ۰

*
*