ویژگی ساختمان های ضدزلزله

ساختمان ضدزلزله دارای چه ویژگی هایی هستند

زلزله یکی از حوادث طبیعی است که در سال های مختلف ساختمان های زیادی را ویران کرده است. زلزله جزو حوادثی است که بیشترین خسارت را بر ساختمان ها وارد می کند و می تواند یک شهر را با خاک یکسان کند.
همانطور که میدانید زلزله، حوادث طبیعی است که نمی توان از وقوع آن مطلع شد و همچنین نمی توان جلوی وقوع آن را گرفت. تنها می توان از خسارت های احتمالی بعد از زلزله کم کرد تا آسیب های کمتری به خانه ها وارد شود.
برای کاهش آسیب های احتمالی به ساختمان ها می بایستی ساختمان هایی با مقاومت بالا و رعایت اصول استحکام سازی ساخت تا هنگام وقوع زلزله نه تنها از خسارت های مالی کاسته شود بلکه تعداد کمتری جان خود را از دست بدهند.
آنچه که امروزه توسط کارشناسان مطرح می شود این است که اگر ساختمانی با مقاومت کم ساخته شود در برابر زلزله های ۷ ریشتری اسکلت بندی آن سرجایش باقی می ماند اما از آینده ی اینگونه حوادث کسی اطلاع ندارد.
ساختمان های ضدزلزله متفاوت از ساختمان های معمولی ساخته می شود و مصالحی که در ساخت این ساختمان ها به کار می رود قطعا با مصالحی که در ساختمان های معمولی استفاده می شود متفاوت است.
برای ساختن ساختمان های ضدزلزله بایستی یک سری اصول و مقررات و استاندارد ها را رعایت کرد.
ساختمان های ضدزلزله باید تحمل نیرویی که به آن وارد می شود را داشته باشد. نیروی که به صورت افقی به ساختمان وارد می شود و ساختمان را تکان می دهد می تواند به آسانی ساختمان را ویران کند. پس باید تحمل بالایی در برابر نیروهای جانبی داشته باشد.
یکی از عناصری که در ساختمان های ضدزلزله به کار می رود استفاده از بلبرینگ است. بلبرینگ باعث می شود که پی ساختمان به حرکت دربیاد و آسیب هایی که به ساختمان وارد می شود را به حداقل می ساند. بلبرینگ نیرویی که به ساختمان وارد می شود را تخلیه می کند.
بلبرینگ ها دو نوع متفاوت دارند که جنس گونه ای از آن ها از فولادی و پلاستیکی است و گونه ای دیگر از جنس از عایق های ضدلرز هستند.
یکی از نکاتی که در ساختن خانه های ضدزلزله رعایت می شود، سبک بودن ساختمان است. زمانی که ساختمان با مصالحی چون آجر و بلوک ساخته می شود به دلیل وزن زیادی که دارد هنگام وقوع زلزله فشار زیادی به پی ساختمان وارد می کند و باعث ریختن دیوار و سقف می شود در صورتی که اگر ساختمان با مصالح سبک ساخته شود نیروی وارد شده را دفع کرده و خسارت کمتری می بیند.
از دیگر ویژگی های ساختمان های ضدزلزله، این است که دارای انعطاف باشند و زمانی که نیرویی به ساختمان وارد می شود دچار شکستگی نشود و منعطف باشد تا خسارتی بر آن وارد نشود.
آنچه که ابتدا بایستی به آن توجه کرد و طبق آن شروع به ساخت ساختمان ضد زلزله کرد داشتن یک نقشه ی درست و دقیق است که توسط نیروی متخصص طراحی و اجرا شود.
ساختمان های ضدزلزله، پی ریزی مستحکمی دارند و پی ریزی اینگونه ساختمان ها باید توسط افراد متخصص انجام شود تا میزان دقیق آب و سیمان رعایت شود.

دیدگاه‌ها ۰

*
*