۵ گیاهان مقاوم آپارتمانی

چند گیاه مقاوم

گیاه پوتوس

پوتوس گیاهی برگ زینتی و آپارتمانی است برگ ها قلبی شکل اند بسیاری از گونه ها حالت بالارونده دارند و تا سقف بالا می روند دونوع دارد : پوتوس برگ معمولی و پوتوس برگ ابلق.

با اینکه هر دو مقاوم به سایه هستند ولی نوع ابلق آن نیاز به نور کمی بیشتر برای تشکیل رنگیزه دارد درصورتی که نور کافی دریافت نکند برگ ها به سبزی گرایش پیدا می کنند .

شرایط نگهداری :

این گیاه نیاز مستقیم خورشید ندارند و در صورت دریافت نور مستقیم آفتاب سوختگی به صورت تاول و سوختگی روی برگ ها نمود پیدا می کند .

این گیاه به آب و رسوبت کم تا حدودی مقاوم است هرزمان سطح خاک گلدان تا عمق دو بند انگشت خشک شد اقدام به آبیاری کنید بهترین دوره آبیاری در تابستان هفته ای ۲ بار و در زمستان هفته ای ۱ بار کافی است .

خاک مناسب برای این گیاه خاک سبک است از اینرو ترکیب ماسه و خاک برگ بهترین ترکیب خاک برای این گیاه است .

دوره کوددهی به این گیاه هفته ای ۱ بار در دوره رشد می باشد سعی کنید از کودهای محلول در آب برای این گیاه استفاده کنید .

گیاه مرجان (فرفیون )

گل مرجان از گیاهان گلدار است که به جنس افوربیا تعلق دارد و به رنگ  های صورتی و قرمز کرم ، زرد موجوداست .

این گل نور مستقیم آفتاب و محیط روشن را دوست دارد و هرچقد هوا سرد باشد بیشتر از نور مستقیم می شود استفاده کرد کمبود نور باعث عدم شکل گیری  گل ها و یا کم شدن و ریزش گل ها می شود .

آبیاری درست مهم ترین شرط در نگهداری این گیاه است هنگامی که عمق ۵-۲٫۵ سانتی متر از خاک خشک نشده نباید آبیاری صورت بگیرد به ویژه در فصل سرد که گیاه رشد کمتری دار د باید آبیاری را کاهش داد اما در فصول گرم به آب بیشتری احتیاج دارد خاک همیشه مرطوب باعث طرد شدن و ریزش برگ ها در نهایت پوسیدگی و از بین رفتن این گیاه می شود .

بهترین دما برای این گیاه  ۳۲-۲۴ درجه است زمانی که دما به ده درجه رسید گل مرجان را به محیط کمتر منتقل کنید .

بهترین و مناسب ترین خاک برای این گیاه خاک سبک است مثل ترکیب خاک معمولی ، شن و خاک معمولی برای کوددهی از بهار تا پاییز از کود ملایم با نصف غلظت نوشته شده استفاده کنید .

علت زرد شدن یک مشکلی که ممکن است برای خیلی ها پیش آمده باشد زردی و ریزش این گیاه که معمولا از آبیاری زیاد اتفاق میافتد این گیاه نسبت به گیاهان دیگر به آب کمتری احتیاج دارد .

سرخس

سرخس برگ شمشیری بومی نواحی استوایی میباشد و ازتفاع آن به حدود یک تا دو متر می رسد و گسترش بسیار زیادی دارد سرخس گیاهی همیشه سبز است و به صورت گلدانی هم به صورت آویزی استفاده می شود این گیاه بدون گل هستند.

حتما بین دو آبیاری سطح خاک خشک شده باشد طبق خاک سبک گیاه هفته ای ۲ الی ۳ بار آبیاری مناسب است .

این گیاه به رطوبت بالایی نیاز دارد اما برای تامین رطوبت آن باید سینی زیرگلدانی آنها همیشه پر آب نگه داشت هرگز روی برگ ها آپاشی نکنید زیرا باعث خشک شدن و پژمردگی برگ ها می شود .

دمای مناسب برای این گیاه ۱۵ درجه سانتی گراد است و درحالت کلی دمای ما بین ۱۵ الی ۱۸ سانتی گراد ایده آل ترین دما برای سرخس می باشد .

بهترین خاک برای این گیاه بسیار سبک مخلوطی از خاک لوم ،پیت ماس و شن درشت یا ذغال به نسب مساوی است .

بهترین نور برای این گیاه نور فیلتر شده است و این گیاه در مقابل نور آفتاب تابستان مقاومت ندارد پس این گیاهان در محلی که گل های سایه به خوبی رشدمی کنند نگهداری کنید .

گل خرفه (کراسولا )

خرفه یکی از گیاهان محبوب با نگهداری آسان جز ساکولنت هاست اما اغلب با کاکتوس استباه گرفته می شوند این گیاه انوع مختلفی دارند مانند کراسولا درختی ،نقره ایی ، سم اسبی ، خرفه ایی…

به نور زیادی احتیاج دارد و در صورت امکان چهار ساعت نورمستقیم در روز مفید است باید پشت پنجره جنوبی قرار بگیرد اما پنجره شمالی نیز برای آن قابل تحمل است این گیاه به آبیاری کمی در تابتان و آبیاری کتری در زمستان نیاز دارد حتما قبل از ابیاری وظعیت خاک را چک کنید و درصورتی که سطح اب خشک شده باشد به آن آب بدهید آبیاری زیاد باعث ریزش برگ ها و پوسیدگی ساقه و ریشه خواهد شد و برگ حالت چروکیده پیدا می کند خشکی کشیدن زیاد هم باعث ریزش برگ ها میشود .

آبیاری نا منظم کم یا زیاد باعث تنش به گیاه می شود پس منظم بعد از خشک شدن خاک به آن آب بدهید و آب زیرگلدانی را خالی کنید .

پل خرفه به خاک سب احتیاج دارد که از ماندن آب در اطراف ریشه جلوگیری کند مثل ترکیبی از خاک برگ + کوکوپیت + پرلیت یا ترکیب پیت ماس +شن یا پرلیت و یا هر ترکیب سبک دیگری .

گل خرفه را در همه فصول با روشهای قلمه زدن میش.د تکثیر کرد .

گل حنا

گل حنا از گیاهان آپارتمانی همیشه سبز است که بیشتر اوقات سال گل خواهد داشت و دوام زیادی دارد همچنین کاشت این گل در فضای باز و در فضای باغچه امکان پذیر است.

خاک با  زهکشی خوب مخلوط خاک باغچه با خزه و کود دامی مناسب ترین خاک برای کاشت گل حنااست.

این گل به نور غیرمستقیم نیاز دارد و باید از تابش مستقیم آفتاب محفوظ بماند .

این گل در تابستان هرروز و در زمستان هفته ای یکبار نیاز به آبیاری دارد .

محیط با رطوبت بالا برای این گیاه مفید است .

دیدگاه‌ها ۰

*
*