آشنایی با خواص تخم شنبلیله

خواص تخم شنبلیه
گیاه شنبلیه بومی ایران است و در نواحی آذربایجان، اصفهان، خراسان، سمنان و دامغان می روید و به عنوا سبزی خوراکی مورد استفاده ی مردم قرار می گیرد.
تخم شنبلیه برای سلامتی بسیار مفید است .
خواص آن بیشمار است که اخیرا عده ی قابل توجهی به ارزش آن پی برده اند و از آن استفاده بیشتری می کنند.
افراد دیابتی باید شنبلیه را در برنامه غذایی خود قرار داده و از مصرف آن غافل نشوند.
زیرا شنبلیله قند خون را کاهش می دهد و اسید آمینه ای که در شنبلیله وجود دارد باعث ترشح انسولین می شود.
زنان شیرده در صورتی که شیر کافی ندارند بهتر است شنبلیله را به صورت گیاه و یا قرص تهیه کنند و روزانه میل کنند. شنبلیله دارای تستوفن است که پرولاکتین را بالا برده و شیر با سرعت بیشتری ترشح می شود.
گیاه شنبلیله، تب بر است. هنگامی که دچار تب می شوید می توانید مقداری تخم شنبلیله را داخل چای ریخته و اجازه دهید تا دم بکشد. همچنین می توانید مقداری عسل و آبلیمو نیز به آن اضافه کنید و میل کنید.
زنان در دوران یائسگی دچار گرگرفتگی می شوند زیرا هورمون های زنانه کمتر می شود. شنبلیله دارای ترکیباتی است که خواص شبه استروژنی دارد و هورمون های زنان را متعادل کرده و گر گرفتگی را از بین می برد.
همچنین زنان پس از یائسگی استروژن بدن شان کاهش پیدا می کند و در نتیجه کلسیم کمتری را جذب می‌کند و پوکی استخوان در زنان یائسه ظاهر می شود و آن ها را دچار مشکلات جسمی می‌کند.
افرادی که از سوزش سر دل رنج می برند می توانند مقداری شنبلیله را به وعده های غذایی خود اضافه کنند و یا مقداری از پودر آن را در مقداری آب حل کرده و قبل از وعده ی غذایی میل کنید.
مشکلات پوستی مانند اگزما، خراش، زخم و سوختی و سایر مشکلات را می‌توان با استفاده از پودر شنبلیله درمان کرد. برای این کار پودر شنبلیله را با آب مخلوط کرده و روی موضع مورد نظر بمالید.
بیماری هایی مانند آلزایمر و پارکینسون با استفاده ی منظم و روزانه ی تخم شنبلیله درمان خواهد شد.
افرادی که دارای آکنه هستند و دنبال راهی برای درمان هستند بهتر است مقداری تخم شنبلیله که ۱ روز کامل خیس خورده باشد را با مقداری آب ترکیب کنید و اجازه دهید برای مدت ۱۵ دقیقه بجوشد. بعد از اینکه سرد شد می توانید آن را توسط پنبه ای روی آکنه خود بمالید.
افرادی که ریزش مو دارند برای جلوگیری از ریزش مو خود مقداری تخم شنبلیه و روغن نارگیل را باهم ترکیب کنید و روی پوست سر خود بمالید و ماساژ دهید.
شنبلیله کلسترول را کاهش می دهد و هضم غذا را آسان می کند و کلسترول و اسیدهای صفراوی را جذب نمی کند.
افرادی که کلسترول بالا دارند توصیه می شود شنبلیله را روزانه مصرف کنند.
فییر موجود در شنبلیله باعث می شود که مدفوع در روده حرکت کند و از یبوست جلوگیری شود.
شنبلیله دارای آنتی اکسیدان است که با سرماخوردگی و آنفولانزا مبارزه می‌ کند و همچنین ضد ویروس و باکتری است. و برای تسریع بهبود درمان خود بهتر است روزانه ۳ بار چای شنبلیله بنوشید.
از تخم شنبلیه می‌توان به عنوان طعم دهنده در پخت غذا استفاده کرد. همچنین اشتها آور است و اشتیاق به خوردن را بیشتر می‌کند.

دیدگاه‌ها ۰

*
*