آشنایی با فواید و ضررات شکلات

آشنایی با فواید و ضررات شکلات: شکلات یکی از خوراکی های خوشمزه ایی می باشد که مسماً همه ی ما در طول روز از آن جهت میان وعده و یا صبحانه استفاده میکنیم، ولی این خوراکی که در اغلب دسرها و کیک ها مورد استفاده قرار میگیرید مانند سایر خوراکی ها ویژگی های مثبت و منفی دارد که میخواهیم آن ها را مورد بررسی قراردهیم. البته اگر در خودن شکلات به اندازه و میزان آن توجه میکنید نمیتواند مشکلی برایتان ایجاد کند ولی خوردن بیش از حد آن مشکلاتی برایتان به وجود می آورد.
شکلات یکی از منابع غنی آنتی اکسیدان می باشد، که در واقع بیشتر از هر غذای سالم دیگری میتواند آنتی اکسیدان موردنیاز بدن ما را تامین کند،
البته این آنتی اکسیدان میتواند به بهبود سلامت پوست و موها نیز کمک کند.
شکلات تلخ یا همانDark chocolate که به معنی شکلات سیاه می باشد، در ترکیباتش از مقدار بیشتری شکلات نسبت به شکلات های معمولی استفاده شده است و مقدار خیلی کمی شیر دارد، در واقع حدود ۶۰ تا ۹۰ درصد مواد تشکیلاتش از شکلات است و این باعث میشود که مقدار آنتی اکسیدان موجود در شکلات تلخ بیتشر باشد، و به همین جهت مزه ی تلخ تری دارد، به بیان ساده تر این است که هرچه تلخی شکلات بیشتر باشد آنتی اکسیدان موجود در آن هم بیشتر خواهد بود. علاوه بر آنتی اکسیدان شکلات تلخ خواص دیگری هم دارد:
۱) شکلات تلخ ۶۵ درصد میتواند از خطرات بیماری ها قلبی و حملات و سکته ی مغزی جلوگیری کند،
زیرا انعطاف پذیری شریان ها را حفظ میکند.
۲) مواد معدنی موجود در شکلات تلخ میتواند در کسانی که مشکل فشار خون دارند این بیماری را به تعادل برساند، و ضربان قلب را تنظیم میکند.
۳) شکلات میتواند در کاهش استرس نقش موثری داشته باشد، زیرا دارای اندورفین است، در واقع اندورفین کمک میکند تا به احساس شادی و خوشحالی دست یابیم. علاوه بر دارای کافئین و سایر محرک آورهای دیگر است که نقش موثری در کاهش افسردگی دارند.
۴) شکلات تلخ یکی از خوراکی های موثر در تقویت مغز است و میتواند به توانایی یادگیری کمک کند.
ضررات مصرف شکلات زیاد:
۱) افرادی که دیابت دارند توصیه میشود در خوردن شکلات خود را کنترل کنند، زیرا باعث بالا رفتن قند خون میشود.
۲) مصرف بیش از حد شکلات تلخ به دلیل داشتن کافئین محرک آور، میتواند باعث اضطراب و اسهال شدید بشود و در نتیجه موجب حساسیت روده میشود.
۳) قند موجود در شکلات هم ضرراتی دارد، برای مثال میتواند باعث چاقی بشود، یا درصورتی که از شکلات زیاد مصرف میکنید و به بهداست دهان خود رسیدگی نمیکنید، کم کم موجب پوسیدگی دندانها میشود.
۴) مصرف زیاد شکلات تلخ در بانوان باردار هم ممنوع می باشد، زیرا ممکن است باعث سقط جنین یا ورن کم نوزاد تازه متولد شده بشود.

دیدگاه‌ها ۰

*
*