بهبود اعتماد به نفس

تفاوت اعتماد به نفس و عزت نفس :

اعتماد به نفس می تواند از موفقیت در یک زمینه از زندگی حاصل شود ، در حالی که عزت نفس این است که ما چقدر خود را به عنوان یک شخص مورد توجه قرار می دهیم. این چقدر خودمون رو دوست داریم ، ارزش میدیم و قبول می کنیم.

علی رغم این واقعیت که بسیاری از افراد تلاش می کنند تا از طریق “انجام” دادن یکسری از کارها عزت نفس بالا خود را بالا ببرند مانند  کسب درآمد بیشتر ، موفقیت بیشتر یا تغییر دادن بدن خود از طریق جراحی پلاستیک یا رژیم گرفتن  اعتماد به نفس بیشتر در یک زمینه لزوما به معنای عزت نفس شما نیست با همان سرعت بهبود می یابد. این به این دلیل است که عزت نفس روشی درونی برای اندازه گیری ارزش شخصی و احساس تعلق شما در جهان.

از نظر اول ، ممکن است به نظر برسد که “انجام کارها” آنچه در بالا گفتم راجع به این واقعیت که انجام کارهایی برای بهبود اعتماد به نفس شما ضرورتاً باعث بهبود عزت نفس شما نمی شود خلاف است. با این حال ، “انجام کارها” به دلیل صحیح بسیار متفاوت از انجام کارهایی به دلیل اشتباه در افزایش عزت نفس است. هنگامی که شما از یک نقطه از مراقبت از خود و عشق به خود شروع می کنید ، اساساً با خود می گویید: “من خودم را آنقدر دوست دارم و برای خودم ارزشی قائل هستم که بتوانم ورزش کنم ؛ زندگی راحت داشته باشم ،زندگی شغلی مطلوبی داشته باشم ، وزن خوبی داشته باشم”. این بسیار متفاوت از گفتن این است: “هیچ کس مرا دوست نخواهد داشت مگر اینکه لاغر باشم” یا “من باید با کسب هرچه بیشتر پول به همه ثابت کنم که چقدر خوب هستم”. قبل از تصمیم گیری در مورد آنچه می خواهید به دست آورید ، این سوال را از خود بپرسید

“آیا من این کار را می کنم چون خودم را دوست دارم و می خواهم از خودم مراقبت کنم”؟

یا،

“آیا من این کار را می کنم زیرا می خواهم خودم را دوست داشتنی تر و قابل قبول تر کنم؟”

اگر اعتماد به نفس پایینی دارید ، ممکن است افراد دیگری را به زندگی خود جذب کرده باشید که نظرات شما را درباره خود تقویت می کنند. وقتی ما به روشی خاص تربیت می شویم ، بعضی اوقات آن روابط را دوباره ایجاد می کنیم (اعم از اینکه از انجام این کار آگاه هستیم یا نه). به عنوان مثال ، اگر توسط پدری بسیار منتقد تربیت شده باشید ، ممکن است در اواخر زندگی یک شریک عاشقانه مشابه را جذب کنید. وقتی یاد گرفتید از روشی خاص استفاده کنید ، آن خود را وارد روابط دیگر خود می کنید.

دیدگاه‌ها ۰

*
*