تفاوت بین گوش دادن و شنیدن

آیا تابحال از شخصی شنیده اید که بگوید: “شما ممکن است من را بشنوید ، اما به حرف من گوش نمی دهید”؟

اگر با این اصطلاحات آشنایی دارید ، این احتمال وجود دارد که یک یا دو مورد را در مورد تفاوت شنیدن و گوش دادن بدانید.

در حالی که به نظر می رسد شنیدن و گوش دادن هدف یکسانی دارند ، تفاوت بین این دو نسبتاً قابل توجه است. ما برخی از تفاوت های اساسی را مرور خواهیم کرد ، و نکاتی را در مورد چگونگی بهبود مهارت گوش دادن فعال شما به اشتراک خواهیم گذاشت.

تعریف شنیدن در مقابل گوش دادن

تعریف شنوایی بیشتر از آنکه به معنای ایجاد ارتباط و ارتباط با شخصی که با شما صحبت می کند مربوط به عمل فیزیولوژیکی شنیدن صداها باشد.

از طرف دیگر ، گوش دادن به معنای “توجه به صدا است. شنیدن چیزی با توجه متفکرانه و توجه کنند.

عمل شنیدن بسیار ساده و اساسی است. از سوی دیگر ، گوش دادن سه بعدی است.

شنونده فعال یا منفعل بودن به چه معناست؟

وقتی صحبت از تعریف گوش دادن می شود ، می توانیم آن را یک قدم جلوتر بریزیم. در دنیای ارتباطات ، دو اصطلاح وجود دارد که متخصصان اغلب از آن استفاده می کنند: گوش دادن فعال و منفعل.

گوش دادن فعال را به عنوان «یکی از راه های گوش دادن و پاسخ به شخص دیگری است که باعث بهبود درک متقابل است.

به عبارت دیگر ، این روشی است که اگر می خواهید شخص دیگری. را درک کنید یا به دنبال راه حل هستید می خواهید گوش دهید.

در انتهای مخالف طیف گوش دادن ، گوش دادن منفعل قرار دارد.

یک شنونده منفعل شنونده ای است که سعی نمی کند در مکالمه  به ویژه در محل کار یا مدرسه  سهیم باشد. این یک روش عالی برای برقراری ارتباط با مردم نیست. به همین دلیل گیلیلند می گوید که از آن در کنار همسر یا فرزندان خود استفاده نکنید زیرا آنها خیلی سریع متوجه آن می شوند.

چگونه یک شنونده فعال بهتر باشیم

اکنون که تفاوت بین گوش دادن منفعل و فعال را می دانید ، ممکن است علاقه مند باشید که یاد بگیرید چگونه مهارت گوش دادن فعال خود را بهبود ببخشید.

کنجکاو باشید

شنونده فعال علاقه و تمایل واقعی به درک گفته ها را دارد. وقتی تمرین گوش دادن فعال را دارید ، بیشتر از این که پاسخ خود را تنظیم کنید ، بیشتر به شنیدن صحبت های طرف مقابل علاقه دارید.

سوالات خوبی بپرسید

این می تواند نکته مهمی باشد ، خصوصاً اگر نمی دانید تعریف یک سوال خوب چیست. برای اهداف گوش دادن فعال ، می خواهید از پرسیدن سوالاتی با نوع بله / خیر ، که پایان آنها بسته است ، خودداری کنید.

خیلی سریع وارد مکالمه نشوید.

خود را با موضوع لنگر دهید و حواس پرت نشوید

داستان پردازی را متوقف کنید

آیا تا به حال با شخصی دیگر در حال مکالمه بوده اید که احساس می کنید اطلاعات زیادی از دست رفته است؟

اگر در پذیرش تقصیر مهارت دارید ، این باید نکته ای آسان برای شما باشد. با این حال ، اگر گفتن کسی که اشتباه می کنید منطقه ای است که با آن دست و پنجه نرم می کنید ، گوش دادن فعال ممکن است برای شما دشوار باشد.

 

به جای اینکه اینقدر برای درست بودن سرمایه گذاری کنید ، سعی کنید وقتی اشتباه می کنید اعتراف کنید  این کار به همین راحتی است “بد من ، من در این مورد اشتباه کردم. متاسفم.

شما چه نوع شنونده ای هستید؟

دوستان نزدیک و خانواده شما شما را بهتر می شناسند. بنابراین ، اگر در مورد نوع شنونده خود کنجکاو هستید ، از شخصی که به شما نزدیک است بپرسید.

دیدگاه‌ها ۰

*
*