دندان عقل چه گونه دندانیست؟

دندان عقل
دندان عقل آخرین دندان در قوس فک است که در واقع سومین دندان آسیا است که از سن ۱۸ تا ۲۵ سالگی در دهان فرد رشد می کند و ممکن است این امر گاهی زودتر و دیرتر اتفاق بیفتد. هر فردی دارای ۴ عدد دندان عقل است که ۲ عدد آن در فک بالا و ۲ عدد دیگر در فک پایین ظاهر می شود.
دندان عقل به سه صورت روییده، نهفته و نیمه نهفته وجود دارد که اغلب افراد با دندان های عقل خود مشکلاتی دارند که برای رفع آن به دندانپزشکی مراجعه می کنند.
یکی از مشکلات دندان عقل، فشاری است که به دلیل کم بودن فضا به دندان کناری وارد می کند و باعث می شود دندان دومی آسیا دچار پوسیدگی شود و در صورتی که دندان عقل افقی باشد باعث می شود ریشه ی دندان دوم آسیا تحلیل برود و پوسیده شود.
زمانی که دندان عقل نهفته باشد کیست ها و تومورهایی در اطراف دندان به وجود می آید که ممکن است خوش خیم یا بدخیم باشد.
ضعیف شدن استخوان فک و پایین آمدن مقاومت آن در برابر ضربه از دیگر مشکلات دندان عقل است که فرد را دچار مشکل می کند.
دندان عقل علاوه بر ایجاد درد، زیبایی دندان های را از بین می برد و باعث بهم ریختگی دندان های فک می شود.
زمانی که دندان عقل ظاهر می شود به دلیل نداشتن فضای کافی و فشار زیادی که به دندان ها وارد می کند باعث می شود لثه دچار عفونت و التهاب شود و به دلیل فاصله ی کمی که بین دندان ها به وجود می آید مواد غذایی بین این فاصله ها فاسد شده و محیطی مناسب برای رشد باکتری ها به وجود می آید.
یکی دیگر از مشکلاتی که می توان به آن اشاره کرد، نظافت دندان هاست. دسترسی به دندان عقل به دلیل فضای کم بسیار سخت است و بدین صورت امکان پاکسازی دندان به راحتی میسر نمی شود و همین امر باعث تجمع باکتری ها و عفونت های لثه می شود.
اگر دندان عقل شما درد نمی کند و به درستی سرجایش قرار گرفته است و به دندان های دیگر فشار وارد نمی کند نیازی به کشیده شدن ندارد ولی بهتر است تحت نظر دکتر دندانپزشک باشید. دندان های عقل برای جویدن غذا به کار نمی رود و خارج کردن آن از فک بهتر است در زمان درست انجام شود تا از مشکلات بعدی جلوگیری شود. بهترین سن برای خارج کردن دندان عقل، زیر ۲۰ سال است اما این بدین معنی نیست که در سن های بالاتر خارج کردن آن امکان پذیر نمی باشد.
جراحی دندان عقل نیازمند مراقبت های بعد از آن است تا فرد بهبودی کامل را به دست بیاورد. پزشکان چند روز قبل از جراحی برای بیمار موردنظر آسپرین تجویز می کنند تا درد و تورم بعد از جراحی کنترل شود. بعد از جراحی صورت شما ممکن است ورم کند که این امر طبیعی می باشد و جای نگرانی نیست. برای کاهش ورم صورت می توانید از کمپرس یخ استفاده کنید. بعد از جراحی محل زخم دچار خونریزی است که باید گاز استریل را روی آن نگه دارید و بهتر است گاز استریل را مدت طولانی تری روی زخم نگه دارید در صورت تعویض گاز استریل در زمان کم خونریزی شدت خواهد گرفت.

دیدگاه‌ها ۰

*
*