سالمندان و تغذیه ی آنها

سالمندان و نیازهای تغذیه ای آن ها
دوره های سنی از کودکی تا کهنسالی به ترتیب نیازمند سبک های مختلف زندگی است که باید متناسب با آن دوره، سبک زندگی فرد، تغذیه، رژیم غذایی فرد تغییر کند و از هر جهتی با آن دوره هماهنگی داشته باشد تا فرد دچار مشکل نشود. دوره ی میانسالی، به دوره ی سنی گفته می شود که فرد از سن ۶۰ سالگی عبور کرده و وارد دوره ی جدیدی به نام میانسالی می شود. در این دوره، بدن و سیستم ایمنی فرد به سمت زوال پیش رود و دیگر متابولیسم بدن به درستی کار نمی کند. افراد میانسال باید رژیم غذایی و تغذیه ای را در پیش بگیرند که بدن شان را از خطرات و آسیب های احتمالی دور نگه داشته و کمبود های بدن خود را جبران کنند. برای داشتن یک دوره ی سالمندی موفق و سالم بهتر است قبل از رسیدن به این دوره با رژیم های غذایی درست و روش های درست زندگی کردن، دوران سالمندی خوبی را برای خود رقم بزنید و هدف از زندگی کردن برای شما طول عمر نباشد بلکه زندگی سالم همراه با طول عمر باشد. سالمندان برای داشتن یک برنامه ی غذایی درست، ابتدا باید شرایط خود را سنجیده و ارزیابی کنند که در چه وضعیتی قرار دارند. یکی از مشکلات دوره ی میانسالی ضعف و بیحالی و خستگی و کم اشتهایی است که بعضی به اشتباه تصور می کنند که به دلیل دوره ی میانسالی است در صورتی که این موارد نشانه ی سوتغذیه است که باید به آن توجه کرد و دلیل اصلی آن کمبود ویتامین های بدن است. سالمندان باید در این دوره میان وعده های سرشار از ویتامین و پروتئین و مواد غذایی انرژی زا مصرف کنند تا بدن شان رو به ضعیفی و سستی نرود و تقویت شود. یکی از مواردی که باید در این دوره مصرف شود استفاده از کلسیم است چرا که با بالا رفتن سن، تراکم استخوان کم شده و بدن به سمت پوکی استخوان سوق پیدا می کند و فرد باید با استفاده از کلسیم، این کمبود را در بدن جبران کند. اما نکته ای که حائز اهمیت است وزن افراد در این دوره است چرا که چاقی و اضافه وزن باعث بیماری های قلبی و سکته می شود پس فرد باید وزن خود را در حالت تعادل نگه دارد.
سالمندان باید به جای استفاده کردن از گوشت قرمز، ماهی و مرغ بخورند و استفاده از لبنیات و شیر و ماست را در برنامه ی روزانه ی غذایی خود جای دهند. بهتر است روزانه از خوردن سبزیجات تازه و میوه غافل نشوند.
سالمندان باید مایعات بیشتری مصرف کنند و از کمبود آب در بدن جلوگیری کنند چرا که کمبود آب در بدن آن ها باعث یبوست و چین و چروک و گودی چشم آن ها می شود.
افراد باید در این دوره از خوردن غذاهای سرخ شده و چربی دار دوری کنند و هم چنین استفاده از شیرینی ها و تنقلات را به حداقل برسانند.
افراد میانسال استفاده از ویتامین دی را فراموش نکنند چرا که کمبود این ویتامین در بدن آنها خطر شکستکی استخوان و کمبود تراکم استخوان را به همراه دارد.

دیدگاه‌ها ۰

*
*