چگونه حافظه خود را تقویت کنیم؟

چگونه می توانیم حافظه ی خود را تقویت کنیم
یکی از نیازهای اساسی هر فردی برای ادامه ی زندگی خود و گذراندن تمام مراحل زندگی خود داشتن حافظه و استفاده از آن است.حافظه ی هر فردی مختص خود اوست و فردی دیگر توانایی دسترسی به آن را ندارد و بایستی هر فردی برای تقویت حافظه ی خود اقداماتی انجام دهد چرا که ممکن است بعد از گذشت زمان، حافظه ی فرد از دست برود و فرد با آلزایمر روبرو شود. امروزه، تعداد افرادی که به آلزایمر مبتلا می شوند در حال افزایش است و در سنین پایین در حال گسترش است و افراد بدون آگاهی حواس پرتی های کوچک را نادیده می گیرند در حالی که حواس پرتی زمینه ساز آلزایمر در سن هاس بالاتر است. حال برای تقویت حافظه و پیشگیری از آلزایمر چه اقداماتی را باید انجام دهیم؟
برای تقویت حافظه و تثبیت آن هرگز از مطالعه کردن غافل نشوید. کتاب خواندن و مطالعه کردن و حفظ کردن مطالب جدید باعث فعالیت مغزی شما می شود و حافظه را از تنبلی و سستی نجات می دهد. شاید پیش خودتان فکر کنید سال های زیادی درس خواندید و دیگر نیازی به خواندن و مطالعه ندارید اما اشتباه فکر می کنید چرا که مطالعه باید به طور پیوسته باشد و بهتر است حافظه ی شما روزانه مطالب جدیدی را پردازش کند. روش هاس مختلفی برای خواندن و مطالعه کردن وجود دارد که می توانید به آسانی روزانه سطح مطالعه خود را بالا ببرید. خواندن مجلات و روزنامه و کتاب داستان و رمان و حتی نوشته های کوتاه خود باعث تقویت حافظه می شود. یکی از ساده ترین روش هایی که باعث تقویت حافظه می شود این است که هر روز چیزهای جدید یاد بگیرید. برای یادگیری مطالب جدید نیازی نیست که شما در کلاس های مختلف با مهارت های مختلف شرکت کنید فقط کافی است سبک زندگی تان را تغییر دهید اگر همیشه شماره ی تلفن یا آدرس کسی رو در جایی ذخیره کرده اید و از آن استفاده می کنید این بار بهتر است آن را در حافظه ی خود ذخیره کنید و هربار برای استفاده از آن به ذهن خود رجوع کنید.
زمانی که در جلسه ای شرکت می کنید به جای ضبط کردن صدا بهتر است با دقت مطالب را گوش دهید و آن را در ذهن خود نگه دارید و طبقه بندی کنید و در پایان جلسه خلاصه ای از مطالب را روی کاغذ یادداشت کنید. خواب مناسب و کافی شبانه باعث تقویت ذهن و حافظه ی فرد می شود. زمانی که فرد خواب کافی نداشته باشد به مرور زمان مغز به سمت افول پیش می رود و دیگر توانایی تثبیت مطالب را ندارد. اما زمانی که به خواب می روید مطالبی که در روز مطالعه کرده اید هنگام خواب در ذهن شما تثبیت می شود.
برای تقویت حافظه غذاهایی بخورید که تمام ویتامین مورد نیاز بدن را تامین کند و هم چنین زیاد آب بنوشید چرا که کمبود آب باعث انرژی شما کم شود و زود خسته شوید. از ورزش کردن غافل نشوید و مصرف کافئین را به حداقل برسانید.
یکی دیگر از روش های تقویت حافظه تکرار و تجسم است. زمانی که مطالب جدیدی را یاد می گیرید سعی کنید آن را تکرار و مرور کنید و آن را در ذهن خود مجسم کنید و ترسیم سازی کنید تا نقش آن در ذهن شما ثبت شود.

دیدگاه‌ها ۰

*
*