روش هایی برای نگهداری از خرگوش

نگهداری از خرگوش

خرگوش ها حیوانات بازیگوشی هستند که بسیار جنب و جوش دارند و برای سرگرمی و تفریح کودکان بهترین گزینه هستند.
برای نگهداری خرگوش نیازی به خانه ی بزرگ و فضای بزرگ نیست و می توان حتی در آپارتمان های کوچک خرگوش را نگهداری کرد.
برای اینکه بتوانیم خرگوش را شاد و سالم نگهداری کنیم باید یک سری مراقبت هایی از آن بکنیم.
خرگوش ها به لانه یا فضایی برای ماندن و خوابیدن احتیاج دارند تا بتوانند از شر حیوانات دیگر در امان باشند. بهتر است لانه ای مناسب برایش فراهم کنید و کف آن را با پوششی نرم بپوشانید و چند روز یک بار نسبت به تمییز کردن لانه اقدام کنید تا خرگوش مریض نشود.
اگر لانه ی خرگوش را در فضای آزاد قرار داده اید باید اطراف آن حشره کش نصب کنید تا بیماری برای خرگوش به وجود نیاورد چرا که پشه ها می‌توانند بیماری بسیار خطرناکی به نام میکسوماتوسیس را به خرگوش منتقل کنند و آن را مریض کنند. و برای یهداشت و سلامت آن لانه ی خرگوش را روزی دو بار تمییز کنید.
اما از آنجایی که خرگوش حیوانی اجتماعی و فعال است باید روزانه خرگوش را به بیرون ببرید تا بتواند بازی کند و نور خورشید به آن بتابد.
بیماری که از طریق خرگوش انتقال پیدا می کند بیماری خطرناکی است و راه پیشیگیری ندارد پس باید خرگوش را واکسیناسیون کنید تا سلامتی خرگوش و خود را به خطر نیندازید.

اگر می خواهید خرگوش رابطه ی خوبی با شما داشته باشد و یا کودک شما را چنگ نیندازد و گاز نگیرد بهتر است خرگوش ماده و نر را عقیم کنید. خرگوش های ماده در صورتی که عقیم نشوند دچار سرطان رحم می شوند پس بایستی آن را عقیم کنید تا از سرطان رحم و تخمدان خرگوش جلوگیری شود.

یکی از نکاتی که بایستی برای سلامتی خرگوش ها انجام شود، تغذیه ی سالم و درست خرگوش است. بهترین غذا برای این حیوانات غداهای فیبر دار است چرا که باعث سلامت ماندن سیستم گوارش و روده می شود. و همچنین غذاهای فیبر دار باعث ساییده شدن دندان های خرگوش می شود.
دندان های خرگوش همیشه در حال رشد هستند و بلند شدن دندان ها باعث ناراحتی و درد در این حیوانات می شود.
بهتر است غذاهای فیبر دار مانند علف و یونجه به خرگوش بدهید و هرگز به آن سیب زمینی، پیاز، سیب ندهید چرا که برای آنها ضرر دارد.
خرگوش ها باید آب فراوانی بخورند پس همیشه برایشان آب قرار دهید و در صورتی که هوا گرم است داخل آب شان یخ بیندازید.
در برنامه ی غذایی خرگوش خود سبزیجات را جای دهید و قبل از اینکه سبزیجات را به خرگوش بدهید بهتر است آنها را خوب بشویید. خرگوش از خوردن خربزه، کرفس، ریحان، نعناع، جعفری و هویج لذت می برد و همچنین به میوه هایی مانند موز، آناناس، سیب علاقه دارد.
برای سلامتی خرگوش باید آنها را به دامپزشکی ببرید تا چک شوند. خرگوش ها هنگامی که بیمار می شوند علائم و نشانه ای از بیماری ندارند اما اگر خرگوش شما دچار بیحالی و مریضی شد باید بدانید که بیماری آن بسیار شدید و خطرناک است.

دیدگاه‌ها ۰

*
*