نکاتی که در هنگام وقوع زلزله باید بدانیم؛

نکاتی که باید در هنگام وقوع زلزله بدانیم:
همه ی میدانیم که زلزله یکی از هولناک ترین و وحش ترین اتفاق های ممکن است.
و در صورت شدید بودن تاثیرات و خرابی های وحشتناکی از خود به جای میگذارد که جبران کردن آنها چندین سال طول میکشد و ممکن است مثل روز اول هم نباشد.
اما این هم مانند سایر شرایط ها اتمام پذیر است و این ما انسان ها هستیم که باید خودمان را با هر شرایطی سازگارکنیم تا آسیب کمتری ببینیم.
پس همیشه به یادمان باشد که اول از همه باید خون سردی خودمان را حفظ کنیم تا بتوانیم شرایط بهتری برای خودمان و اطرافینمان ایجاد کنیم، و میزان ترس و دلهره ی موجود در فضا را کاهش دهیم.
و از آنجایی که کشور ما جزو ۱۰ کشور زلزله خیز در جهان می باشد پس بهترین کار این است که خودمان را با این شرایط سازگار کنیم و ترس و اضطراب را از خودمان دور کنیم و به جای آن بیشتر به نکات ضروری و مهم توجه کنیم.
اولین کاری که میتوانیم انجام دهیم این است که حتماً یک کوله پشتی آماده در خانه و یا در محل کار خود داشته باشیم که یک سریع از وسایل ضروری را در آن جای دهیم تا در هنگام وقوع زلزله دیگر به فکر وسایل و لوزام موردنظر نباشیم.
این کوله پشتی میتواند شامل:
طناب
غذای آماد(کنسرو،بیسکویت)
دستمال کاغذی
چراغ قوه
رادیو( رادیو بیشتر برای زمانی است که آنتن دهی گوشی شما از بین رفته و برای مطلع شدن اخبار میتوانید از رادیو استفاده کنید).
چسب زخم
باند
قیچی
قرص ( البته اگر در خانواده ی شما کسی بیماری زمینه ایی دارد، حتماً کمی از قرص های او را در این کوله پشتی قراردهید).
البته مدارک شناسایی و سایر مدارک مهم نیز بهتر است در دسترس باشند.
سعی کنید این کوله پشتی را هم در دسترس قراردهید و همه ی اعضای خانواده هم از جای آن مطلع باشند.
در زمان هایی که پس لرزه در شهرهای اطراف شما رخ داده است و امکان دارد در شهر شما هم رخ بدهد، بهتر است در چیدمان خانه مخصوصاً در نوع چیدمان اتاق کودک خود تغییراتی ایجاد کنید.
بهتر است در این زمان تابلوهای تزیینی را از روی دیوار بردارید، و همینطور شکستنی ها و وسایل دکوری خانه را کمتر کنید، تا در هنگام وقوع زلزله به کسی آسیبی نرسد.
مکان های امن خانه ی خود را بشناسید:
در واقع منظورما این است که در هنگام وقوع زلزه سعی کنید از خانه خارج شوید، البته این در هنگامی است که شما در خانه های ویلایی یک یا نهایتاً دو طبقه زندگی میکنید.
ولی اگر در ساختمان های چند طبقه زندگی میکنید بهترین کار این است درخانه در کنار ستون و دیواری که حمال است پناه بگیرید.
فراموش نکنید که سر خود را باید طوری نگه دارید که آسیب نبیند.
چون اگر همه ی کسانی که در یک ساختمان چندطبقه ی بزرگ زندگی میکنند، بخواهند با هم از خانه خارج شوند.
ممکن است در راه پله شلوغی ایجاد بشود و افرادی که موسن تر هستند و حتی کودکان آسیب ببیند.

اگر در هنگام وقوع زلزله در آسانسور بودید و امکان نگه داشتن آسانسور وجود نداشت، در یک گوشه بشینید و زانوهای خود را شل کنید، و همینطور سعی کنید با دستانتان از سر خود محافظت کنید.

اگر در حین وقوع زلزله در ماشین هستید سریع بایستید و در زیر شاسی خودرو پناه بگیرید، میتواند یک مثلث امن برایتان باشد.

اگر در خانه نوزاد یا فرزند کوچک دارید حتماً آنها را در بغل خود بگیرید و به آنها پناه پدهید و سر نوزاد را با دست های خود بپوشانید.

و مهمترین نکته این است که به شایعات توجهی نکنید و اخبار را فقط از منابع معتبر دنبال کنید و سعی کنید با شرایط کنار بیایید و استرس و اضطراب را از خود دور کنید.

دیدگاه‌ها ۰

*
*