اثرات کمبود ید در بدن

کمبود ید در بدن
بدن انسان، ید تولید نمی کند اما به آن نیاز دارد. ید، ماده ی معدنی است که یکی از نیازهای ضروری بدن انسان است.
غده ی تیروئید در بدن انسان برای تولید هورمون های تیروئید به ید نیاز دارد. هورمون تیروئید باعث ترمیم سلول های آسیب دیده می شود و همچنین متابولیسم بدن را تنظیم می‌کند.
کمبود ید در بدن آسیب های جدی به همراه دارد. کمبود ید، باعث بروز علائم هایی در بدن می شود.
یکی از مشکلاتی که کمبود ید به دنبال دارد، افزایش وزن است. به صورتی که فرد بدون هیچ دلیلی چاق می شود چرا که هورمون تیروئید برای سوخت و ساز بدن به ید نیاز دارد و به دلیل عدم دریافت ید کافی سطح هورمون پایین می آید و بدن کالری کمتری می سوزاند و کالری دریافتی را تبدیل به چربی کرده و ذخیره می‌کند.
یکی از شایع ترین علائم کمبود ید بدین شکل است که قسمت جلوی گردن متورم می شود.
زمانی که غده ی تیروئید بسیار بزرگ می شود به آن گواتر می‌گویند. غده ی تیروئید کوچک است .
و هورمون های تیروئید تولید می‌کند اما در صورت کمبود ید نمی تواند این هورمون را تولید کند و سخت کار می‌کند تا بتواند هورمون های بیشتری تولید کند در نتیجه ی سخت کاری این غده، گواتر به وجود می آید.
ریزش مو از دیگر علائم کمبود ید در بدن است. هورمون های تیروئید به رشد فولیکول های مو کمک کرده و باعث کنترل آن می شود در صورتی که سطح هورمون پایین آید فولیکول های مو دیگر رشد نمی کند و دچار ریزش می شود.
خشکی پوست از دیگر نشانه هایی است که می توان کمبود ید در بدن را دانست. هورمون های تیروئید باعث تولید بهتر سلول های پوست می شود و زمانی که سطح هورمون ها پایین بیاید سلول های کمتری تولید می شود و در نتیجه فرد دچار خشکی پوست می شود.
افرادی که از سطح هورمون های پایینی برخوردار هستند در نتیجه ی متابولیسم کندتری که دارند، بدن شان گرمای کمتری تولید می کند و این افراد در شرایطی که هوا سرد است بیشتر احساس سرما می کنند.
هورمون های تیروئید، چربی های قهوه ای بدن را افزایش می دهند و این چربی ها گرمای بیشتری در بدن تولید می‌کند.
زنانی که سطح هورمون تیروئید در بدن شان پایین است پریودهای نامنظم و سنگینی را تجربه می کنند.
و همچنین این افراد هنگام قاعدگی خون ریزی زیاد تری نسبت به بقیه دارند.
زنان باردار برای تامین ید کافی باید توجه داشته باشند که علاوه بر خود، جنین نیز به بد احتیاج دارد.
اگر زنان باردار در دوران حاملگی و شیردهی ید کافی مصرف نکنند خود و فرزند شان را دچار مشکلاتی می کنند چرا که کودک از طریق شیر مادر، ید را دریافت می کند.
روزانه باید ۱۵۰ میکروگرم ید وارد بدن فرد شود اما زنان باردار باید روزانه ۲۲۰ میکروگرم ید مصرف کنند و در دوران شیردهی این مقدار را به ۲۹۰ میکروگرم برسانند.
بهترین راه برای تامین ید کافی، استفاده از نمک های ید دار است که نباید در معرض نور خورشید و در جای مرطوب نگهداری شود چرا که بدین صورت ید آن از بین می رود.

دیدگاه‌ها ۰

*
*